Premieren på «Skyfall» nærmer seg nå med stormskritt, og i løpet av de siste dagene har det dukket opp flere spennende nyheter om James Bond. Vi har gravd dypt og bringer deg her de meste interessante nyhetene fra fjern og nær.

• Nylig ble det kjent at Daniel Craig har signert for to nye Bond-filmer. Filmene skal etter planen komme ut i 2014 og 2016. Craig blir dermed en av skuespillerne som har flest Bond-filmer på merittlisten. Det er kun Roger Moore (syv filmer) og Sean Connery (seks + den uoffisielle «Never Say Never Again») som har gjort flere roller som 007. Det er ikke overraskende at Craig har fått fornyet kontrakten sin; han er bare 44 år gammel, og hans foreløpige to Bond-filmer har spilt inn nærmere 1000 millioner dollar på verdensbasis. Dessuten tyder mye på at «Skyfall» blir den mest innbringende (og kanskje til og med en av de beste).

• Det britiske bransjemagasinet MusicWeek har nettopp bekreftet at den fremragende britiske låtskriveren og sangeren Adele skal synge tittelmelodien i «Skyfall». Bedre valg kan jeg ikke tenke meg, faktisk. Det er noe veldig Bond-aktig med stemmen hennes, som bringene tankene hen til Shirley Bassey (som har sunget tittelsangene for tre James Bond-filmer, bl.a. «Goldfinger»). Det er også en stund siden sist en brite artist sang tittelmelodien, så valget av Adele er kjærkomment. Hun følger i fotsporene til artister som Madonna, Tina Turner, a-ha, Duran Duran, Paul McCartney & Wings, Tom Jones, Alicia Keys og Jack White og Chris Cornell.

• The Coca-Cola Company er en av smarbeidspartnerne til «Skyfall». Og nå har selskapet lansert en ny reklamefilm i forbindelse med den globale kampanjen «Unlock the 007 in you». For å være ærlig er reklamefilmen litt døll, men den skal ha det at den benytter kjenningsmelodien «James Bond Theme» på en morsom måte. Reklamefilmen inneholder også noen morsomme referanser til Bond-filmene «Live and Let Die» (1973), «A View to a Kill» (1985) og den (uoffisielle) «Never Say Never Again» (1983). Her er filmen:

• Den norske festpremieren til «Skyfall» er nettopp annonsert. Ifølge Jamesbond.no koster billettene flere tusen kroner. Det høres kanskje dyrt ut, men billettene inkluderer både Champagne-mottakelse, festvisning på Colosseum kino og sist, men ikke minst «Skyfall»-fest på ærverdige Ekebergrestauranten. Festpremieren finner sted onsdag 24. oktober.

• Den ledende filmfotografen Roger Deakins, som har jobbet med «Skyfall», har nylig gjort et intervju med bransjebladet «Film and Digital Times». I intervjuet forteller han at «Skyfall» er den første Bond-filmen som er skutt digitalt, og at publikum kan se frem til langt mer variert foto enn det vi er vant til i Bond-filmer:

Sam and I talked about the script and the look, and what the story would involve. It seemed like there would be a lot of low light photography and situations where I’d want to work with practicals. I suggested he look at the tests I had done and some of what I had shot on In Time. He was quite impressed, and we decided that would be the way to go. (…) I can say that it’s got a lot of variety, from very hot, bright, day exteriors to very dark, underground, cavernous areas lit with little practicals we made up. There’s a huge variety, even more than you’d find in a typical Bond film, I think.

I forbindelse med intervjuet, ble det også sluppet noen nye behind the scenes-bilder:

• Som om ikke det var nok; forleden dukket det opp en ny «Skyfall»-plakat. Jeg må ærlig innrømme at plakaten er en skuffelse og at den aller mest fremstår som en Dressmann-reklame. Heldigvis er ikke dette den endelige hovedplakaten til filmen.

«Skyfall» har premiere 26. oktober. Du skjønner kanskje at vi gleder oss en smule?