Så det er det USAs 44. president skal bruke tiden sin til når hans lange og sikkert velfortjente ferie er over: Han skal lage tv-serier.

Vi får bare anta at å drive veldedige stiftelser, skrive memoarer og ellers nyte sitt otium i herskapelige omgivelser ble litt for gammeldags for Barack Obama, som tross alt bare er 56 år og en av de yngste ekspresidentene de har hatt i landet.

Ifølge New York Times er Barack og kona Michelle i langt fremskredne forhandlinger med Netflix om å produsere en serie høyt profilerte tv-programmer.

Det dreier seg heldigvis om litt mer statsmannsaktig materiale enn den neste sesongen av «Fuller House» – ifølge avisa skal showene gi paret «en global plattform», hvilket vel er en indikasjon på at det blir en eller annen form for politisk innhold.

En av ideene som skal ha vært diskutert, er et slags debattprogram, der Barack modererer samtaler om temaer som helsepolitikk, stemmerett, innvandring, utenrikspolitikk, klima og annet som både preget mannens presidentperiode og fortsatt er hete poteter i den politiske debatten.

Har hørt at det er en del som savner dem. Foto: Pete Souza/Det hvite hus/Public domain

En annen variant kan ha Michelle som programleder i dypdykk i temaer som står henne nær, som kosthold. Det kan også være at presidentparet vil presentere andres dokumentarprogrammer, når disse føyer seg inn med deres verdisett.

Obamas etterfølger i Det hvite hus kan puste lettet ut over at kilder tett på forhandlingene understreker at det ikke er intensjonen å bruke Netflix-programmene til å «respondere direkte til president Trump eller konservative kritikere», men snarere en type show som «løfter fram inspirerende historier». 

Det blir likevel en «ufiltrert form for kommunikasjon med offentligheten, ikke ulik den han allerede har med sine 101 millioner følgere på Twitter og 55 millioner fans på Facebook», ifølge New York Times. På Netflix kan ekspresidenten nå ut til 118 millioner abonnenter, et tall som stadig vokser.

Også Amazon og Apple skal ha fristet Obama-ene med avtaler om innholdsproduksjon, og når Netflix stikker av med signaturen deres på en arbeidskontrakt er det naturligvis store penger inne i bildet. Hvor mye er ikke kjent, men streaminggiganten er kjent for å ha dype lommer ikke være ublu når det gjelder å lokke toppnavn.

Serieskaper Ryan Murphy fikk for eksempel 300 millioner dollar for å knytte seg til Netflix i en femårsperiode, men med suksess-serier som «Nip/Tuck» og «American Horror Story» bak seg ligger nok denne avtalen i det øvre skiktet. Selv om de er blant verdens mest kjente «varemerker» kan nok ikke Obama-paret, som ikke tidligere har produsert medie-innhold ut over å skrive bøker, se fram til en så gyllen lønnsslipp.

Nyheten har foreløpig ikke avstedkommet noen reaksjon fra @realdonaldtrump.