En av utfordringene de aller fleste streamingaktører (inkludert Netflix) møter, er at kundene deres vegrer seg for å faktisk sette igang en film eller tv-serie.

Om man umiddelbart ikke vet hva man vil se, er det gjerne lett å miste motet når man blir møtt med en vegg av innhold – svært ofte bestående av små covere og en liten tekstbeskrivelse.

Det er ganske langt unna virkeligheten de fleste av oss kjenner fra tradisjonell tv-titting, der man som zapper kastes rett inn i selve tv-programmet. Har du allerede fått se bare et par sekunder av et program, er sjansen langt større for at du blir sittende og glane videre.

Dette er litt av grunnen til at Netflix nå igangsetter sitt største redesign i tjenestens historie.

Riktignok får vi fortsatt ikke se småklipp eller trailere for noe av innholdet, men vi er i hvert fall kommet et stykke videre fra de små og ofte lite informative coverne. Nå vil hver eneste film og tv-serie bli presentert med tre store bilder, som automatisk ruller over skjermen (ett av bildene kan velges av innholdsleverandøren, de andre to av Netflix).

Redesignet gjelder i hovedsak for folk som bruker Netflix via tv-skjermen, og rulles derfor i første omgang for tv-tilknyttede enheter som Xbox 360, PlayStation 3 (og 4) og Roku, samt et utvalg smart-TVer og blu-ray-spillere. Brukere over hele verden skal visstnok få oppleve det nye designet i løpet av et par uker.

– Våre medlemmer ser mer enn en milliard timer med Netflix-innhold per måned, og det meste av det skjer via TVen, sier Netflix’ produktsjef Neil Hunt i en uttalelse.

– Dette er den største endringen i Netflix-opplevelsen på tv-skjermen i vår historie, noe som gjør det lettere å for folk å finne noe bra å se på på Netflix.

På Xbox One, som lanseres i Norge først over nyttår, vil brukerne imidlertid være overlatt til Microsofts egen designmal, mens AppleTV, Wii og WiiU visstnok ikke er sterke nok til å drive den nye opplevelsen.

Redesignet har vært testet ut på en rekke PlayStation 3-brukere i all stillhet de siste seks månedene, og er visstnok allerede en stor suksess.

Hva syns du om Netflix’ designendringer?

 

LES OGSÅ:

Netflix-sjefen spår filmdød om ikke kinoeierne skjerper seg – vil kanskje lage egne spillefilmer