Det er ikke til å stikke under en stol at HBO Nordic fikk en noe vanskelig start her til lands.

Mens Netflix lanserte etter å ha vært ute på det amerikanske markedet i årevis, og kom med en ferdig utviklet teknisk plattform, måtte HBO starte nærmest fra scratch og heller satse på å gjøre justeringer og forbedringer underveis.

Én av de mest omdiskuterte sidene av HBO Nordics forretningsmodell var bindingstiden, som forståvidt var ganske vanlig i tradisjonell tv-sammenheng, men som ikke er normalen for en internettjeneste.

Mange kunder følte det omtrent slik:

Vel, nå har tjenesten besluttet å droppe bindingstiden helt.

Nå koster den i stedet 79 kroner i måneden for alle abonnenter, selv for de som kun måtte være interessert i å teste den i en kortere periode for å få med seg én spesifikk serie.

Det er på linje med konkurrerende tjenester som Viaplay og Netflix.

Så fint!

Den gledelige endringen av brukervilkårene skjer et par måneder etter at finansselskapet Parsifal Nordic solgte sin aksemajoritet i HBO Nordic til Home Box Office Nordic Investments – kontrollert av HBO internasjonalt.

Så får vi se hva eierskiftet har for videre utvikling av tjenesten.

Det er jo ingen tvil om at HBO-katalogen definitivt er verdt 79 kroner i måneden, og de har også gått til innkjøp av gode serier fra andre leverandører – som for eksempel «Masters of Sex» fra Showtime.

Men om det er noe Netflix har lært sine konkurrenter er det vel at en velfungerende teknisk plattform og en fryktelig enkel forretningsmodell som alle forstår er vel så viktig som innholdet i seg selv.

Uansett: Vi anbefaler alle å følge med på både «Boardwalk Empire», «Eastbound and Down» og nevnte «Masters of Sex».

Og i januar kommer både den uhyre etterlengtede tredjesesongen av «Girls» og «True Detective» – som du kan lese mer om her.