Denne saken sto opprinnelig på trykk på Etterbørs-sidene i gårsdagens Dagens Næringsliv

Da tv-serien «Agents of S.H.I.E.L.D.» hadde premiere på amerikanske ABC for et par uker siden, benket over 12 millioner seere seg foran skjermene. I den aller viktigste målgruppen, de mellom 18 og 49 år, scoret serien bedre enn samtlige andre dramapremierer de siste fire årene.

Kanskje ikke så rart, ettersom vi snakker om en av Disney-konsernets hittil største tv-satsinger – attpåtil basert på superheltuniverset til tegneseriegiganten Marvel (som Disney kjøpte opp i 2009).

Serien er en spin-off fra storfilmen «The Avengers», der Hulken & co. satte en stopper for et utenomjordisk angrep på New York. Vi følger en gruppe spesialagenter som forsøker å tøyle de ikke-etablerte superheltene som dukker opp i kjølvannet av angrepet. Spennende saker for en nettvant målgruppe, som gjerne har bidratt til å underbygge forhåndshypen.

Likevel har det vært lite hast med «Agents of S.H.I.E.L.D.» på norske tv-skjermer. Det fikk enkelte til å riste på hodet, med påstander om at landets tv-innkjøpere ikke følger med i timen.

Så enkelt er det imidlertid ikke. De aller fleste som jobber med å kjøpe inn tv-serier til norske kanaler så den første episoden av «Agents of S.H.I.E.L.D.» i god tid før sommeren. Siden den gang har de måttet ta stilling til en rekke problemstillinger, blant andre disse:

 

Vil serien slå an?

I Norge er det generelt få av de store, amerikanske dramaseriene som oppnår svært gode seertall på tv (Emmy-storsanker «Mad Men» har hatt 9000 seere per episode i snitt). Og det er definitivt ikke gitt at nordmenn har lyst til å se superhelter utfolde seg på skjermen i beste sendetid.

Over 300.000 så «The Avengers» på kino her til lands, og filmens regissør Joss Whedon («Buffy», «Firefly») står også for førsteepisoden – så serien har absolutt noe for seg.

Men sist gang ABC prøvde seg på noe tilsvarende var i 2010 med serien «No Ordinary Family», med «The Shield»-tøffingen Michael Chiklis i hovedrollen. Han var far i en familie med superkrefter – i én sesong, før det hele ble kansellert på grunn av lave seertall.

En annen kjent serie i samme sjanger, «Heroes», mistet rundt ti millioner seere fra første til siste episode før sjappa ble stengt etter fem sesonger.

 

Serier som dette er ferskvare

NRK sa tidligere i år opp sin HBO-avtale ettersom de først fikk vise «nye» episoder ett år etter USA. Bare siden den gang er listen lagt langt høyere, og i dag forventer folk stadig oftere visning dagen etter USA.

Et så kort vindu gjør det mindre attraktivt å laste ned piratkopier av de nye episodene, noe en superheltserie med sitt nettvante (jepp) kjernepublikum er ekstra utsatt for.

Allerede dagen etter USA-premieren var det mange nordmenn som diskuterte «Agents of S.H.I.E.L.D.», uten at den var vist her til lands.

 

Høy prislapp

En storproduksjon som «Agents of S.H.I.E.L.D.» er ikke billig. Bare første episode hadde et produksjonsbudsjett på 72 millioner kroner, noe som også medfører en høy pris for internasjonale kjøpere.

Skal prislappen kunne forsvares, bør helst serien settes opp i beste sendetid. Og uten noen garantier for suksess, blir det brått risikosport å gamble med prime time-plassen, samt forplikte seg til eventuelle nye sesonger. Etablerte og godt likte serier (gjerne innen realitysjangeren) gir på sin side garanterte reklamepenger i kassa.

Det er forøvrig først ved tredje sesong av «Homeland» at TV 2 nå setter opp serien dagen etter USA. Attpåtil i to kanaler (tre, inkludert Sumo), men likevel farlig tett på sengetid.

 

Ujevnt sendemønster

I tillegg er det vanskelig å ligge tett på et amerikansk sendeskjema, der serier gjerne hopper over en uke – eller måneder – av ymse grunner (pausene er gjerne knyttet til perioder med lave reklameinntekter). Slike hull i sendeflaten er vanskelige å forklare overfor et norsk publikum.

TVNorge hadde gjennom sin studioavtale med ABC førsterett på «Agents of S.H.I.E.L.D.», men takket nei. Først forrige uke (etter de første reaksjonene fra USA) røpet Viasat 4 at kanalen hadde snappet opp rettighetene, med planlagt oppstart sent på kvelden senere denne måneden – 21. oktober klokka 22.00.

Viasat 4 forventer neppe rekordhøye seertall – men for en nisjekanal er høyprofilerte tv-serier uansett bra å ha i porteføljen når status skal gjøres opp med både seere og tv-leverandører.