• Du kan også leie «The Squid and the Whale» hos Comoyo

«The Squid And The Whale» (SVT 00:15) inneholder ikke bare den beste bruken av en Pink Floyd-komposisjon i en amerikansk spillefilm siden Antonionis «Zabriskie Point», og en tidlig rolle fra Jesse Eisenberg (kjent fra «The Social Network»), selv om dette er to av de fremste grunnene til at du bør se den. Den inneholder også svært gode prestasjoner fra fine skuespillere som William Baldwin, Jeff Daniels og Anna Paquin, og kan i grunnen betegnes som noe av et gjennombrudd for regissør og manusforfatter Noah Baumbach, i hvert fall som regissør.

Baumbach, som for tiden smått absurd er aktuell som manusforfatter for «Madagascar 3» (særlig med tanke på hans muligens ufrivillige rolle som en gallionsfigur for kjenslevar amerikansk nyindiefilm), ble pussig nok lenge betraktet først og fremst som en slags sparringspartner og endog protesje av Wes Anderson.

Pussig, fordi Baumbach faktisk debuterte som regissør alt i 1995, et helt år før Andersons debut med «Bottle Rocket». Men på tross av status som «ung og lovende» for sine nittitallsfilmer, fikk ikke karrieren ordentlig medvind før han skrev «The Life Aquatic With Steve Zissou» sammen med Anderson i 2004, året før han «nydebuterte» med «The Squid And The Whale».

Hva denne blekkspruten og hvalen har med en bittersøt tragikomedie om skilsmisse i åttitallets intellektuelle middelklasse New york (hey, er denne filmen i bunn og grunn egentlig bare «Kramer vs. Kramer» i indieforkledning? Kanskje!) kan vi av plottmessige årsaker ikke avsløre. Men i likhet med den sentrale rollen til Pink Floyds «Hey You», er både blekksprut og hval verdt å få med seg.

  • Du kan også leie «The Squid and the Whale» hos Comoyo