Det er tidlig på filmhøsten. Ennå gjenstår ni norske premierer.

Likevel kan vi trolig slå det fast allerede nå: Publikumsmessig går det mot det verste norske filmåret siden 2005. Og det i et år med rekordmange publikumsvennlige titler.

Denne helgen hadde «Pionér» premiere. Alt hadde gått som det skulle med lanseringen hittil: Mengder av medieoppmerksomhet knyttet til premieren på Den norske filmfestivalen i Haugesund. Et klart flertall av svært entusiastiske kritikker. Aksel Hennie i hovedrollen.

«Pionér» så ut som en film med masse oppdrift. Men åpningshelgen sank like fullt Erik Skjoldbjærgs dykkeraction til bunns. Drøyt 38 000 har løst billett til thrilleren siden fredag.

Det betyr at høstens mest omtalte film skal slite voldsomt med å oppnå 200 000 besøk. Åpningen er den 35. beste siden 2003, og på nivå med langt mindre titler som «Få meg på, for faen» (2011) og «Kong Curling» (2011).

«Hodejegerne» – en film i samme sjanger, fra samme produksjonsselskap, med liknende budsjett, og samme hovedrolleinnehaver – hadde til sammenlikning 105 000 publikummere da den åpnet. Det er nesten tre ganger så mange som «Pionér».

Som jeg har poengtert flere ganger tidligere i denne spalten, har norske filmer gått svært trått på kino så langt i 2013. Til nå har man kunnet innvende at mange av filmene har vært lite kommersielle og at de store titlene ikke kommer før til høsten. Men større enn «Pionér» er det vanskelig å bli.

Når den feiler kommersielt, hvordan skal det da gå med høstens andre produksjoner? Slik er helgens premiere også svært dårlig nytt for håpefulle publikumsvinnere som «Gåten Raknarok» (oktober) og «Kill Buljo 2» (desember). Selv med gunstige tall for disse (sammenliknet med «Pionér»), skal det godt gjøres at det samlede antall solgte billetter til norske filmer vil runde to millioner.

Det har det gjort hvert år de siste syv årene, selv om totalbesøket bare gikk så vidt rundet grensen i fjor.

Det mest dramatiske er derfor ikke at 2013 blir et relativt dårlig år omsetningsmessig, men at den fortsetter en nedadgående trend generelt for norske titler.

I den gjennomsubsidierte filmbransjen vil ikke det få like voldsomme konsekvenser som i mer konkurranseutsatte sektorer, men like fullt: de gjennomgående svake besøkstallene setter sine røde spor i produksjonsselskapenes regnskap.

På 80- og 90-tallet var konkurser nærmest noe dagligdags i filmbransjen. På 2000-tallet har vi nesten ikke sett noen. Fortsetter den negative utviklingen, vil det ikke ta lang tid før bankerottene er tilbake.

Den norske kinolista:

1

NY Smurfene 2

United International Pictures

41401 (26843)

41761 (27167)

2

NY Pionér

Nordisk Film Distribusjon AS

38808

43295

3

Mormor og de åtte ungene

Nordisk Film Distribusjon AS

17886

112229

4

The Conjuring

SF Norge

10411

47341

5

Kick-Ass 2

United International Pictures

8032

29175

6

Skyggejegerne: Demonenes by

SF Norge

6787

25784

7

Elysium

United International Pictures

5843

62481

8

Monsteruniversitetet

The Walt Disney Company Nordic

5258 (1924)

164450 (92219)

9

Percy Jackson: Monsterhavet

Twentieth Century Fox Norway

4190 (2800)

38240 (29299)

10

Grown Ups 2

United International Pictures

3490

48559

11

Grusomme meg 2

United International Pictures

2242 (642)

255098 (141560)

12

Blue Jasmine

Scanbox

2096

26935

13

NY Maur i rompa

Uavhengig distribusjon

2056

2859

14

NY Mitt liv med Liberace

SF Norge

1929

2110

15

Kyss meg for faen i helvete

Norsk Filmdistribusjon

1524

35968

16

The Heat

Twentieth Century Fox Norway

1476

51783

17

Now You See Me

Nordisk Film Distribusjon AS

1380

51022

18

Frances Ha

Arthaus

1362

4859

19

World War Z

United International Pictures

1101 (284)

185366 (100667)

20

RED 2

Nordisk Film Distribusjon AS

857

22458