Foto: Ryan Wiik (CC BY-SA 3.0)

Beskylder direktør for sex-manipulasjon og bedrag: Balladen om Morgan Kane-filmen tok akkurat en… litt uventet vending.

Nordmannen Ryan Wiik har i snart ti år jobbet med å gjøre den norske romanhelten Morgan Kane til en internasjonal filmfranchise med seg selv i hovedrollen, men har mistet både rollen og makta over selskapet WR Entertainment ASA, som sitter på filmrettighetene til Kjell Hallbings romanserie.

Nå saksøker han sin tidligere forretningspartner, den tidligere BBC-nyhetsoppleseren Tasmin Lucia-Khan, for å ha manipulert ham seksuelt, spredd rykter og presset ham ut av selskapet.

Det ifølge rettsdokumenter fra Los Angeles som omtales i bransjenettsteder som Variety og The Hollywood Reporter i dag.

Ærekrenkelser, brudd på privatlivets fred og bedrag står også på lista over anklager, som Lucia-Khan selv tilbakeviser:

– Dette er et pr-stunt og et kvalmende og frastøtende forsøk på å rakke ned på en forretningskvinne ved hjelp av skjellsord og injurier, sier hun til Filter Film og TV.

Cannes og Spielberg

Forhistorie: Wiik var et nær ubeskrevet blad i norsk presse og i filmbransjen da han dukket opp på filmfestivalen i Cannes i 2011 med luksusyacht og fortalte om det som skulle bli et storslagent actioneventyr med seg selv på filmplakaten, 30 millioner dollar i budsjett og foreløpig ikke navngitte Hollywood-storheter foran og bak kamera.

Et halvt år senere fortalte han avisa Østlendingen at han hadde 20 mennesker i fulltidsarbeid i sitt selskap, og toppsjefer fra blant annet Warner Brothers, Paramount Pictures og Ernst & Young i styre og ledelse.

I 2012 kunne Finansavisen melde at det som var blitt en trilogi til 60 millioner dollar var nær fullfinansiert ved hjelp av blant annet asiatiske investorer, det amerikanske studioet Lionsgate og den norske skipsrederen Andreas Ove Ugland.

Slik framsto Ryan Wiik på promomateriell for filmen i fjor. Foto: WR Entertainment

– Det har gått veldig bra. Vi har fått på plass en institusjonell koreansk aktør som går inn med 20 millioner dollar. Nå mangler vi bare 5 millioner dollar, hvilket skal være på plass før sommeren, sa Wiik.

Ugland korrigerte imidlertid opplysningene med en sms til lokalavisa Agderposten et par dager senere: «Jeg kommer ikke til å investere i den filmen».

Forført på forretningsreise

I 2013 fortalte Wiik til Hamar Arbeiderblad at Steven Spielberg var blant regissørene som hadde meldt sin interesse for filmene. Høsten 2015 ble ville han notere selskapet på Oslo Børs, og ifølge søksmålet, slik det er gjengitt i Variety, ble Lucia-Khan opprinnelig engasjert for å oppfylle norske lover om kjønnsbalanse i styret.

Under en forretningsreise til Norge påstår Wiik i søksmålet at hun «forførte ham, med den intensjon å manipulere ham til å gi henne en maktposisjon i selskapet». Hun fikk til slutt jobben som administrerende direktør i det LA-baserte datterselskapet til WR Entertainment, Wide Release Pictures, etter «uker med seksuell og følelsesmessig manipulasjon», hevdes det i søksmålet.

Ifølge THR spredde Lucia-Khan så rykter om at Wiik innyndet seg hos investorer ved å tilby dem seksuelle tjenester fra prostituerte (!), noe som skal ha ført til at styremedlemmer i WR krevde at han trakk seg som skuespiller i filmene.

Overfor Filter Film og TV avviser hun alt sammen.

– Jobben som administrerende direktør godkjennes naturligvis av styret, og jeg ble enstemmig innstilt av hundrevis av aksjonærer. Det er naturligvis ikke slik at jeg har bløffet meg inn på styrerommet eller tvunget noen til å betale meg lønn, sier hun.

Tasmin Lucia-Khan. (Foto: WR Entertainment)

Kjøpte seg Colt

I januar 2016 ble WR notert på Oslo Børs, og «Saving Private Ryan»– og «The Martian»-produsent Mark Huffam kom med på laget. Innspillingen av det som da var vokst til «norgeshistoriens desidert dyreste film» og skulle skulle inneholde «store mengder sex, action og ‘mørke’ sekvenser» var i ferd med å starte i Mexico, og Wiik hadde forberedt seg til rollen ved å tilbringe ni måneder på hesteryggen og kjøpt seg sin egen Colt 45 Peacemaker fra 1876.

På vårparten ble det gjennomført en emisjon der Bjørn Kjos og andre Norwegian-topper, samt en investorgruppe ledet av skipsreder Arne Blystad var blant dem som spyttet millioner inn i prosjektet.

I januar i år meldte Dagens Næringsliv at et mindretall av investorene var misfornøyde med framdriften i filmskapingen, og så skrev Nettavisen at Wiik var ute av bildet som Morgan Kane-skuespiller etter at Lucia-Khan skal ha forlangt en audition.

— I Hollywood må alle gjennom en screen test, det hjelper ikke om du heter Tom Cruise eller Angelina Jolie – produsenter og regissører må se at du passer til den aktuelle rollen. Da kan du selv tenke deg hvor aktuelt det er for investorer og regissører å la en helt ukjent person få hovedrollen helt uten videre, sier hun til Filter Film og TV.

Skriver om manus

Ifølge Lucia-Khan er Mark Huffam fortsatt entusiastisk hovedprodusent på filmen, som er under omskriving for å gjøre hovedpersonen yngre og handlingen mer actionfylt. Det gjøres av Skip Woods, som tidligere har vært med på å skrive manus til blant annet «X-Men Origins: Wolverine» og «Die Hard»-filmene. En regissør skal annonseres snarlig.

Lucia-Khan vil at vi skal legge til at hun er blitt svært glad i Norge i løpet av månedene hun har jobbet med filmen, kaller landet sitt andre hjem og vet hvilken plass Morgan Kane har i den norske folkesjela.

– Ut fra det jeg vet om nordmenn synes jeg Ryan Wiiks oppførsel i denne saken er svært unorsk, sier hun.

  • Vi har ikke selv klart å få tak i Ryan Wiik i dag, verken gjennom det norske aksjeselskapet, Wiiks telefonnummer i California eller på nummerne han er registrert på i Norge.

 

  • Georg Sverdrup Neerland

    Tror nok en bakomfilm av dette prosjektet ville vært langt mer spennende og dramatisk enn filmene om Morgan Kane. Om de noen gang havner på en skjerm.

  • Daniel Granberg

    Hele det prosjektet her slår meg egentlig bare som et stort luftslott. Mange store, grandiose påstander fra de som er involvert i prosjektet, uten (hvorvidt jeg vet) noen ord fra navnene som er nevnt. Tror nok heller ikke at det å hente inn Skip Woods til å skrive om manuset er noe kvalitetstegn.

    • Bjørn Asgeir Bergset

      “Tror nok heller ikke at det å hente inn Skip Woods til å skrive om manuset er noe kvalitetstegn.” Helt enig, Granberg!