Nysgjerrig på Herzogs herjinger før obersten ble zombie? Du finner tegneserien her.

– Det beste er folk som kommer bort til deg og vil fortelle hva de nettopp har sett mens de står og ler.

Klokka er ni om morgenen i Los Angeles og Vegar Hoel har nettopp våknet. Han og «Død Snø 2»-gjengen har akkurat vært på Sundance-festivalen, hvor andre runde Wirkola-regissert zombiesplatter har blitt godt mottatt av både filmgåere, distributører og flere anmeldere.

Mens Bloody Disgusting har oppfordret leserne til å «gripe popcornet og en spypose» og forberede seg på å «knise ræva av seg», har The Hollywood Reporter kalt filmen en «søplete men fornøyelig pakke» og spådd at den vil slå godt an blant sjangerfansen.

Litt etterarbeid på lyden er gjort unna i filmbyen, og nå venter kompiser og Venice Beach – den rake motsetningen til en filminnspilling Vegar beskriver som «fysisk knallharde dager med spying og frysing og hutring».

Der han kun var med som skuespiller ved forrige korsvei er han foruten hovedrollen nå også med som manusforfatter sammen med Tommy Wirkola og Stig Frode Henriksen.

Han kjente ingen av dem da han dro til Øksfjord for å være med i den første filmen, men kjørende rundt i bil under innspillingen begynte de å leke med noen ideer som noen år senere resulterte i det ferdige manuset.

– Vi begynner akkurat der den forrige filmen sluttet. Det er ingen sniking mer, ingen luring. Katten er ute av sekken, så det er mye mer action.

Og Vegar befinner seg i begivenhetenes sentrum, i beinhard duell med nazizombienes leder, oberst Herzog. Ved å selv styre hva som skal skje med rollefiguren Martin kan man trygt si at han har lagt ut en og annen felle for seg selv.

– «Det har jeg ikke lyst til» – men du må, fordi det står i manuset som du var med og skrev.

På et tidspunkt under innspillingen sto Vegar i minusgrader, kun ikledt sykehusskjorte, og frøs så han ikke klarte stå stille. På et annet tidspunkt hadde han nettopp knust et vindu.

– Så klisser glasset i blodsirupen, så når jeg tar på den får jeg stikksår og kutt over alt. Jaja, jeg skal ikke sutre, men jeg kjenner at det ikke akkurat er det jeg har lyst til å gjøre. Og sånn sett hjelper det, for jeg skal jo være desperat og spille at jeg har panikkangst. Da hjelper det å ha det veldig ubehagelig.

Det er ikke bare manuset og hovedrollen Vegar har fått henge fingrene i – han har også skrevet den gratis prequel-tegneserien «Forbannelsen», om hva Herzog drev med i tida før huden hans råtnet bort, som Dagbladet og Filter i dag kan presentere.

DødSnøBrenn

– Jeg ville fortelle om hvordan zombiene har blitt som de har blitt, uten å helt forklare det, forklarer Vegar.

Tegningen har han imidlertid overlatt til filmens storyboard-ansvarlige, Kurt Van Der Basch.

– Jeg er ikke flink nok til å tegne samme karakter flere ganger. Jeg har prøvd, men det blir en metamorfose som bare ser helt annerledes ut. Kurts take på det har vært veldig flott, jeg har vært veldig enig i måten han har brukt rutene.

I utgangspunktet er tegneserien en engangsforeteelse, men Vegar kunne godt tenkt seg å utforske tegneseriemediet videre.

– Det å lage en skikkelig tegneserieroman.. Det sies at vanlige forfattere bare er tegneserietegnere som ikke kan tegne, og det er slik jeg ser på det også.

Foto øverst: Sveinung Svendsen/Euforia Film