• Her kan du leie «Zombie Apocalypse»

Hvis apokalypsen kommer som planlagt før jul, håper jeg virkelig at det blir en zombiekalypse – og at den ikke blir like døll som «Zombie Apocalypse».

Jeg burde ha visst bedre, men som en livslang fan av denne sjangeren fulgte jeg mine dårligste impulser og ga denne lurvete zombiefilmen en sjanse. Som vanlig straffet optimismen seg skikkelig. Vi har vært innom lavbudsjettselskapet The Asylum noen ganger tidligere, og jeg lot meg i alle fall underholde litt av deres elleville «Nazis at the Centre of the World».

«Zombie Apocalypse» følger formelen til de typiske The Asylum-filmene: man samler sammen noen forholdsvis kjente navn med regninger å betale, filmer alt i løpet av en langhelg og pøser på med billige dataeffekter for skjule skjøtene. Noen ganger fungerer fremgangsmåten helt fint, andre ganger blir resultatet helt horribelt. Dette er en av disse andre gangene. Jeg har høy smertegrense når det gjelder billige zombie-filmer – men milde Zombie-Kristus på krykker, dette er fæle greier! Et gørrkjedelig bidrag til en sjanger som det allerede har gått inflasjon i: med et forferdelig manus, latterlig dialog, lusne spesialeffekter, enda verre filmfoto og helt elendig skuespill.

Vanligvis lager The Asyum billige kopier av kjente kinofilmer, og gir dem narretitler som er til forveksling lik originalene: da Marvel kom med superhelt-filmen «Thor», sto The Asylum klare med «The Mighty Thor». Så fort storproduksjonen «Snow White and The Huntsman» hadde kinopremiere, slapp The Asylum «Grimm’s Snow White» på DVD. Nå som norske Tommy Wirkola har fullført innspillingen av sin Hollywood-debut «Hansel and Gretel Witch Hunter», har naturligvis The Asylum laget sin billigversjon: «Hansel and Gretel».

Det kunne ha vært nærliggende å tro at «Zombie Apocalypse» ble laget i forbindelse med den stadig utsatte Brad Pitt-mot-zombier-storfilmen «World War Z», som vi akkurat fikk se traileren til, men faktisk ikke. Dette er en såkalt «original presentation» laget for SyFy. En kabelkanal som har gjort seg beryktet for sine fornøyelig forferdelige TV-filmer, med titler som «Frankenfish», «Piranhaconda» og «Sharktopus». Og selv etter deres lave standard er «Zombie Apocalypse» ynkelige greier.

Filmen starter med en montasjesekvens full av scener nasket fra flere av The Asylums tidligere filmer, komplett med helikoptre, tanks og et dataanimert fly som styrter inn i Londons Big Ben. Kloden kryr av levende døde, som er infisert med et syntetisk virus kalt VM2. Utbruddet starter i Paris, og under en uke senere er 83 prosent av Europas befolkning smittet. Viruset sprer seg til Japan (artig detalj at alle skiltene i Tokyo er skrevet på taiwansk!), deretter til Iowa (som om ikke den stakkars staten har vært igjennom nok vondt under presidentvalget) – og så gjennom hele USA. En elektromagnetisk pulsbombe har kortsluttet all strøm i landet, og et halvår senere havner vi en bedriten blanding av TV-seriene «Revolution» og «The Walking Dead».

Ramona (Taryn Manning) har vandret rundt i Los Angeles siden zombiekalypsen startet, og er vitne til at en av vennene hennes blir jafset opp av zombier da hun reddes av en liten gruppe overlevende. I spissen står soldaten Henry (Ving Rhames), som klubber ned zombier med slegge. Det er alt han gjør, egentlig. Denne gjengen består ellers av den tøffe skjønnheten Cassie (Lesley-Ann Brandt), som dreper zombier med sverd – akkurat som Michonne i «The Walking Dead». Julien (Johnny Pacar) er gjengens munnrappe skøyer, som viser sin sensitive side ved å sitere poesi.

Soldaten Mack (Gary Weeks) mistet sin kreftsyke kone før zombiekalypsen, og gir filmen patos. Billy (Eddy Steeples) er afroamerikansk og ikke Ving Rhames, så han blir selvsagt drept først. Gjengens mål er å gå til havnen i Los Angeles, sånn at de kan ta en ferge til Catalina Island – som angivelig er en frisone uten zombier, styrt av USAs myndigheter. For å komme dit må de fighte seg igjennom en horde zombier, og med «horde» mener jeg toppen sju statister i gummimasker.

På veien møter våre venner også en annen gruppe overlevende, som skyter zombier med pil-og-bue. Det er absolutt ingen historie her, bare en gjeng avdankede skuespillere som spaserer resignert rundt i bakgater i Los Angeles, mens de avliver de samme zombie-statistene om og om igjen. Ingen har engang tatt seg bryet med å skifte klær på zombiene etter at de blir «drept», de bare sendes tilbake foran kamera for å bli drept igjen og igjen. Selv blodspruten er dataanimert, og effektene er så halvhjertet iscenesatt at jeg tok meg selv i å le høyt av filmen.

Stakkars Ving Rahmes snubler stadig lengre ned i zombiehullet. Ving startet på toppen med den overraskende solide nyinnspillingen av «Dawn of the Dead», fortsatte i den patetiske nyinnspillingen av «Day of the Dead» og har forhåpentligvis nådd bunnen med «Zombie Apocalypse». Han blir dessuten byttet ut med en dobbeltgjenger i flere scener, som står i bakgrunnen med ansiktet vendt bort fra kamera eller en slegge plassert foran fjeset – i håp om at ingen vil legge merke til at Rhames ikke gadd å møte opp på settet den dagen.

Taryn Manning («Hustle & Flow», «Sons of Anarchy») er sikkert sjeleglad over å for en sjelden gang skyld slippe å spille narkoman gatepike, så hun er tilgitt for å takke ja til denne utakknemlige rollen. Siden «Zombie Apocalypse» ble laget for TV-kanalen SyFy inneholder den ingen stygge ord, nakenscener eller snusk – men de pøser til gjengjeld på med blodige, amatørmessige dataeffekter. Den typen du kan fikse selv hvis du kjøper en av effektpakkene til Video Copilot (link: www.videocopilot.net/). Med litt innsatsvilje kunne vi alle ha laget en film som dette i løpet av noen helger, og vi ville trolig ha klart å lage noe betydelig bedre.

Og bare vent til du ser (spoilers ahoi!) zombie-tigeren som dukker opp i klimakset! En fornøyelig håpløs dataeffekt, av typen man neppe bør prøve seg på hvis man knapt har budsjett til å gi skuespillerne smørbrød i lunsjpausene. Den fillete datatigeren opphøyer hele filmen til en dadaistisk crazykomedie. Mer av denne typen galskap hadde presset «Zombie Apocalypse» opp på en svakt terning-toer, men resten av filmen er så gørr grisekjedelig at vi er nødt til å være strenge. Sånne nullbudsjettproduksjoner kan slippe unna med mye, men ingen liker en kjedelig zombiefilm! The Asylum-sjefene ser allikevel ut til å være strålende fornøyde med jobben regissør Nick Lyon gjorde på «Zombie Apocalypse» – for nå har de gitt ham sjansen til å lage «Rise of the Zombies»!

Dette har forresten ikke noe å gjøre med den spanske «Zombie Apocalypse» fra 1985:

Og har heller ikke noe å gjøre med argentinske «Zombie Apocalypse Now» (2008):

…eller «Zombie Apocalypse» fra 2010:

Heller ikke å forveksle med «Zombie Apocalypse: Redemption» (2011), som ble sluppet rett på DVD i USA på omtrent samme tid:

  • Her kan du leie «Zombie Apocalypse»