Denne uka slapp Ylvis-brødrene en musikkvideo som kanskje var litt annerledes enn det folk flest forventer fra den kanten.

Damer og herrer, her er «Ytterst på tissen»:

– Det hele startet i 2008. Vi skulle tulleringe til Pensjonistpartiet, men det tok så lang tid før de tok telefonen, så Bård begynte å nynne litt over ringetonen. Jeg koblet meg på, og låta ble til der og da, forteller Vegard Ylvisåker til Filter.

– Da de til slutt tok telefonen, ble det så rar stemning at de skjønte spøken og la på med en gang.

– Da vi skulle lage konsert fant vi ut at vi kunne lage låt av det. Det var litt fram og tilbake, sammen med Ginge fant vi fram til en Kraftwerk-ramme som fungerte bra, sier Ylvisåker.

Ginge er artistnavnet til Jan Inge Berentsen Anvik, som til vanlig lager filmmusikk – du har for eksempel hørt ham om du har sett «Den brysomme mannen» eller «Uro».

– Dette er jo en en ren tribute til Kraftwerk, basert på Ylvis-guttas tøysing på telefonen i sin tid. De hadde lyst til å lage en «Kraftwerk-aktig låt», men manglet bittelitt – så da foreslo jeg broen med «penis, penis, tissemann … skrotum, urinrør, forhud», forteller Anvik til Filter.

Og sånn ble det altså. Opprinnelig hadde Anvik også foreslått flere andre penisrelaterte ord.

– Men det hele ble til slutt kuttet ned til beinet. Eller rettere sagt til forhuden, kanskje, sier Anvik.

– Er det rart å tenke på at det kanskje er denne låta du kanskje kommer til å nå aller flest publikummere med, Ylvis-fanbasen tatt i betraktning?

– Hehe, jeg har en egen evne til å skremme vekk folk, så om de skal nå mange har de nok satset på feil hest. Men det er veldig gøy å jobbe med Ylvis-brødrene, det er tull og tøys på et høyt nivå.

• Lik Filterguide.no på Facebook - få streamingnyheter rett i feeden!

Bak den imponerende musikkvideoen står animatør og regissør Julian Nazario Vargas i Animaskin, samt designer Bjarne Anmarkrud.

– Det begynte med scenegrafikken som ble laget til konsertene. Først var tanken at vi skulle være veldig Kraftwerk-inspirert, med reising gjennom grids. I utgangspunktet skulle vi også ha Ylvis-brødrene med i videoen, basert på opptak som ble tatt mot greenscreen, forteller Vargas til Filter.

– Vi begynte å planlegge dette i våres, og i to og en halv måned prøvde vi å finne en dato som passet for innspillingen. Etter hvert skjønte vi at Ylvis-timeplanen var så trang at det ville gå til helvete, så vi begynte på scratch med tegninger – så vi kunne være uavhengig av dem.

Dermed ble hele videoen laget med intense arbeidsøkter fra slutten av september.

– For å si det sånn: Av alle de penisprosjektene jeg har jobbet med, er dette den jeg har hatt minst tid og mest jobb med.

– Du har jobbet med mange penisprosjekter, ja?

– Nei, dette er den første, sier Vargas.

– Hvordan går man fram når man skal lage en musikkvideo basert på en låt som heter «Ytterst på tissen», egentlig?

– Vi jobbet ganske mye med det å få det til å ikke bli for morsomt. Eneste gangen de smiler i videoen er når de plager han fyren som spyr. Men prosessen i seg selv kan man trygt si var … interessant. Som da vi etter hvert oppdaget av ballene hang for langt opp i videoen. Det så rett og slett ikke helt bra.

smil

Ifølge Vegard Ylvisåker var det mye fram og tilbake da de skulle bestemme seg for hvilken retning musikkvideoen skulle ta.

– Mye av det som funker her er jo kontrasten mellom det dumme og plumpe innholdet, opp mot en fullanimert video. Det var fantastisk mye vi måtte ta stilling til underveis, for eksempel satt det mange voksne menn og diskuterte lenge om vi skulle ha en smultring på tissen i videoen, sier Ylvisåker til Filter.

– Dere slår jo nå et slag for at ordet «tissemann» blir spredt rundt i verden på lik linje med «ski» og «slalåm»?

– Vårt kanadiske management kom til Norge på konsert i februar, og etter det snakket vi faktisk litt om ordet «tissemann». Vi lurte på om vi skulle forandre litt på teksten, men det mente de vi bare kunne slå fra oss med en gang. De hadde skjønt med en gang hva ordet betød, sier Ylvisåker, og legger til:

– Men de enorme penistegningene som hang på scenen kan muligens hatt noe å si for akkurat det.

Akkurat når det kommer til inspirasjoner for musikkvideoen, hadde Vargas noen få retningslinjer å jobbe etter da han gikk i gang med videoen.

– Først og fremst vil jeg nok si at vi hentet mye inspirasjon fra C2Cs musikkvideo «Delta». Som sikkert tok ganske mye lenger tid å lage enn «Ytterst på tissen», sier Vargas til Filter.

– Vi gikk også et par runder for å få en strammere linje, slik man kan kjenne igjen fra «Aeon Flux».

– På reisesekvensen var vi veldig inspirert av «Halt and Catch Fire»-introen. Det er en fin grafisk stil som passer med tegningene, men som har ekstremt mye bevegelse og energi.

– I tillegg til at vi hentet mye fra sci-fi-filmer som «Prometheus», har vi naturlig nok blitt sterkt inspirert av Kraftwerks egne videoer …

Filterguide.no - din guide til alle streamingnyheter