– Hei TVNorge-sjef Harald Strømme, og gratulerer med ny, voksen kanal! Men du, hvor «voxent» er det egentlig med ordspill som går likhet mellom «x» og «ks»-lyden?

– He he he. Ordspill passer vel målgruppen vår godt. Vi har allerede hatt stor suksess med FEM, rettet mot et feminint publikum, og Max, rettet mot et maskulint publikum. Begge har etablert seg som tydelige merkevarer. Det er avgjørende om en ny kanal skal overleve. Så nå har vi FEM, Max – og VOX.

– Så dere utvider med andre ord porteføljen med «Kanaler som slutter på x». Når kommer matlagingskanalen «Lax»? Eller kanalen for latinamerikanske såpeoperaer, «Mex»?

– Ylvisbrødrene har allerede en svært lang liste sånne ordspill, så der er det mye å ta av.

– Men hva skal navnet ellers signalisere? «Vox» er jo latinsk for «stemme». Blir det mye «radio på TV»?

– Det blir det nok ikke, TVNorge har et søsterselskap med radiostasjoner som tar seg av den biten på en utmerket måte. Kommersielt fjernsyn har tradisjonelt henvendt seg veldig ungt. Siden det er den målgruppen annonsørene har vært mest opptatt av. Dermed har vi har stort sett overlatt til NRK å henvende seg til den eldre halvdelen av TV-titterne. Vi syntes det var på tide å henvende seg til voksne seere. VOX skal bli en fjortisfri sone, fylt opp med kvalitets-TV.

– Hvor mange dager på etterskudd viser dere Letterman?

– Jeg tror det er en uke. Det samme gjelder Jon Stewart.

– Hvorfor skal folk se det på TV i stedet for å laste ned eller streame det da?

– Hvorfor ser folk på TV i det hele tatt? Man får jo programmene tekstet på norsk, vist på stor skjerm i godstolen. Og det viser seg at folk fortsatt foretrekker å se tv-programmer på denne måten, ikke på en liten pc-skjerm.

– Dette er jo et dilemma også i forhold til seriene dere viser. «The Hour», som forøvrig er et svært godt innkjøp, har vært tilgjengelig på nett siden i høst, og har dessuten allerede gått på svensk TV for de som foretrekker å se serier på TV. Sitter dere på noen markedsundersøkelser ingen andre har sett?

– Den problemstillingen er ikke knyttet til VOX spesielt, det gjelder all TV. Og det gjelder jo all internasjonal fjernsyn, i alle formater. Enten det er drama, humor eller talkshow har man en mulighet til å laste det ned. Likevel ser folk mer på tradisjonell TV enn noensinne. Ikke minst: den aldersgruppen som har økt TV-tittingen sin mest de siste årene er menn mellom 20-29, de man kanskje skulle anta at hadde gått over til å se programmer på nett. TV-formatet har vist seg ekstremt motstandsdyktig. Folk ser på TV, og folk bruker sosiale medier til nettopp å diskutere TV. Det å se ting samtidig med andre har en egenverdi. På den annen side er det vanskeligere å lykkes enn noengang med amerikanske serier. Men det har mindre med nettet å gjøre, men at tilbudet av gode norskproduserte serier har blitt så mye bedre.

– Når vi først snakker om norskproduserte serier: blir det noen egenproduksjoner på Vox?

– Ikke i første omgang. Men hvis man skal se på erfaringen fra FEM og Max har vi satt i gang egenproduskjoner på begge disse, når det ble naturlig.

– Hva med å lokke over Thomas Seltzer, til trygdekontoroppfølgeren «Private Sector» (se video i bunnen)?

– Eh he he. Jeg tror vel at Trygdekontoret har det fint der det er. Og hadde jeg fått legge vantene på Thomas Seltzer er det vel ikke nødvendigvis på VOX han hadde dukket opp.

– Unnskyld, men sa du vantene?

– Ja. Jeg sa definitivt vantene.