Netflix

Se «The Boy Who Harnessed the Wind» (film, 2019).

Det viktigste denne uka er at du -ikke- bruker tid på «The Dirt», den mye omtalte filmen om rockebandet Mötley Crüe, eller «en dårlig film om dårlige mennesker som lagde dårlig musikk», som en anmelder så treffende sa det.

En langt mer oppløftende opplevelse – både på vegne av filmkunsten og menneskeheten for øvrig – er «The Boy Who Harnessed the Wind». Dette er en den sanne historien om en 11-åring i Malawi som ved hjelp av god, gammeldags utpressing sikrer seg elementær skolering i fysikk.

Når landet rammes av tørke og landsbyen står overfor hungersnød, bruker han kunnskapen til å bygge en vindmølle av gamle sykkeldeler. Dermed får han drift i en vannpumpe som redder årets avling.

Filmen huker av alle boksene for sentimental, velfotografert og velspilt feelgood og danner dermed antitesen til den dvaske og feilslåtte fortellingen om fyllekjørende dophuer og rabiate konebankere med altfor mange gitarforsterkere på åttitallets Sunset Strip.

Vil du heller se…

Noe «out there»? «The OA» (serie 2016-19). Ny, sterk sesong av den ambisiøse og filosofisk anlagte scifi-serien.

Noe steintøft? «Love, Death + Robots» (antologi, 2019). Voksen og eksperimentell, animert sci-fi-serie. (Veldig voksen, så du er advart).

Komedie? «After Life» (serie 2019). Ricky Gervais har ikke vært så god siden «The Office».

HBO Nordic

Se «What We Do in the Shadows» (serie, 2019).

FILMEN «What We Do in the Shadows», fra 2014, er en hylende morsom liksomdokumentar om en gjeng vampyrer som deler en leilighet i svært lite vampyrvennlige omgivelser og sliter med å tilpasse seg en moderne livsstil. Den ligger også på HBO og anbefales på det varmeste.

Nyheten nå er imidlertid tv-serien som følger opp denne filmen. Basert på den første episoden, som ble lagt ut torsdag, har alle som likte originalen all mulig grunn til å glede seg.

Her møter vi et nytt bokollektiv av udøde, flere hundre år gamle blodsugere som alle har både personlige særegenheter og hver sin imponerende CV – en kriger fra det ottomanske riket, en dandy fra Victoria-tidens England, en østeuropeisk fristerinne og så videre.

De jakter på ofre, bærer pompøse kostymer og har lidenskapelig sex som vampyrer jo gjør – men som oss andre må de også bytte på å handle dagligvarer og gå ut med søpla. Her ligger kimen til mye absurd og knusktørr humor. Det eneste jeg har å utsette på «What We Do…» er at den ikke kom for ti år siden, midt i «Twilight»-maniaen.

En genistrek er dessuten å putte et helt vanlig menneske i miksen – den underdanige Guillermo, som drømmer om å bli vampyr selv og blir hundset hardt med av romkamratene som allerede er det.

Vil du heller se…

Riking-drama? «Billions» (serie 2016-19). Kast deg over fjerde sesong av maktkampen mellom en risikokapitalforvalter og hans nemesis i finanstilsynet.

Advokatdrama? «The Good Fight» (sesong 3, 2019). Den beste serien ingen snakker om.

En rar, gøy film? Se «Swiss Army Man» (2016). En ensom mann på en øde øy får en ny bestevenn. Som dessverre er død.

NRK TV

Se «Lovleg» (serie 2018-19).

Vi er allerede over halvveis i den andre sesongen av denne ungdomsserien, som på overflaten har flere likhetstrekk med den høyest profilerte norske voksenserien som går om dagen – «Heimebane».

Også i «Lovleg» er handlingen lagt til distrikts-Norge og også her er det bebudet at det å tilhøre en seksuell minoritet er en del av tematikken. I så måte kan vi nå slå fast at tenåringsserien har løst dette med både mer troverdighet og lavere skuldre enn sin voksnere og mer påkostede storesøster.

For deg som ikke kjenner denne nettvennlige serien består den av episoder på rundt 20 minutter (med mindre du velger å følge den scene for scene på lovleg.p3.no) og handler om Gunnhild, som har flyttet på hybel et sted på Vestlandet for å gå på videregående.

Gunnhilds usikkerhet i møte med den store verden er gjenkjennelig for alle som selv en gang selv har vært en usikker tenåring, og kontrasten mellom henne og hennes mer verdensvante kjæreste er noe av det som skaper nerve.

Mange falt for serien da den hadde premiere i fjor (og, litt urettferdig, straks ble sammenliknet med «Skam») – siden da har den faktisk bare blitt bedre.

Vil du heller se…

Svensk sosialdrama? «Meg eier ingen» (film fra 2016). Om å vokse opp i arbeidsrklassen, med en dedikert, men alkoholisert pappa. Mikael Persbrandt på sitt beste.

En historie fra virkeligheten? «Gladbeck» (miniserie, 2018). Dramatisering av den fryktelige gisselsituasjonen i Tyskland i 1988.

Komiserie? Se «Kongen av Gulset» (2019). Oppveksten til stand-upkomiker Jonis Josef, godt skrønet opp.

TV 2 Sumo

«All the Money in the World» (film fra 2017).

Sterk film om den såkalte Getty-affæren, der barnebarnet til en av verdens rikeste menn ble kidnappet på ferie i Italia i 1973, og ’n bæssfar – oljemagnaten J. Paul Getty – nektet å betale en dollar.

Her får du både karakterstudie, thriller og krimgåte i ett. Men mest av alt er dette kanskje en studie av de virkelig store bankkontoenes korrumperende makt, og en av Michelle Williams’ mest imponerende rolletolkninger (som moren til kidnappingsofferet, og en kvinne som selv har valgt bort en formue til fordel for foreldreansvar).

Filmen ble for øvrig til på dramatisk vis – Kevin Spacey hadde spilt inn rollen som senior, men ble fjernet etter metoo-skandalen og erstattet av 88 år gamle Christopher Plummer. Han gjorde på rekordtid en innsats så sterk at han året etter ble tidenes eldste skuespiller nominert til en Oscar.

Så ble det drama igjen da det ble kjent at Mar k Wahlberg hadde fått langt bedre betalt for de nyinnspilte scenene enn Williams. Heldigvis endte han opp med å donere pengene til Time’s up-kampanjen. Applaus! Se filmen med god samvittighet.

Vil du heller se…

Skrekk? «The Autopsy of Jane Doe» (film fra 2016). Uhyggelig effektivt kammerspill fra obduksjonsrommet.

Humor? Se «Klovn» (serie, 2005-18). Den danske serien er tilbake etter en åtte års pause (sett bort fra filmene). Nå med Aqua-Lene, Nils Ole Oftebro og Morten Ramm!

Oscar-belønnet film? Se «Three Billboards Outside Ebbing, Missouri» (film fra 2017). Frances MacDormand og Woody Harrelson i glimrende sosialdrama fra amerikansk landsbygd.

Viaplay

Se «Free Solo» (dokumentar fra 2017).

Fersk Oscar-vinner i dokumentarkategorien, og hvis en filmopplevelse noensinne har vært verdig betegnelsen «svimlende» så må det være denne fortellingen om klatreren Alex Honnold.

Begrepet «frisolo» handler om å klatre uten sikkerhetsutrustning, noe som fortrinnsvis bør gjøres i svært lav høyde og/eller steder der du har muligheten til å lande mykt hvis noe går galt.

Det er -ikke- slik Honnold utøver frisoloklatring. Han har tvert imot spesialisert seg på lange ruter i forskrekkende høyder. Og så bestemte han seg for å gå løs på en av USAs mest ikoniske fjellvegger – den 900 meter høye El Capitan i California.«Free Solo» er filmen om denne vanvittige prestasjonen, mannen bak dem, og filmskapernes egne, høyst forståelige bekymring for hva de er delaktige i. Den er nyansert, dypt menneskelig og fortalt gjennom storslagne bilder.

Vil du heller se…

Blålysserie? «9-1-1» (serie fra 2018). Serien der du aldri vet hvilke idiotiske situasjoner figurene utsettes for.

Superhelter? Se «Ant-Man and the Wasp» (film fra 2018). Lettbeint popcornunderholdning og hovedrolleinnehavere med god kjemi.

Gatesmart drama? «The Chi» (serie fra 2018). Liv og levnad på skyggesiden av Chicago.