Vær advart! Det er -svært- delte meninger om «Maniac» på Netflix
Kanskje var det aldri meningen at Netflix-remaken av den norske serien «Maniac» skulle falle i smak for alle. Men de første anmeldelsene av serien, som har premiere på streamingtjenesten neste uke, er forbløffende delte.
Kort rekapitulering: For to år siden slo det ned som en bombe da «True Detective»-regissør Cary Fukunaga og manusforfatteren fra «The Leftovers» satte seg fore å gjenskape den sære, lille TV 2-serien. Det med et skuespillerlag av ypperste klasse – inkludert Jonah Hill, Emma Stone, Sally Fields og Louis Theroux.
Original-«Maniac» var en fortelling om en mentalt syk pasient og hans kompis, spilt av serieskaperne Håkon Bast Mossige og Espen P.A. Lervaag, som fant sin komikk i eventyrene rollefigurene bega seg ut på i sin indre drømmeverden:
I Netflix-varianten er det hele skrevet om til det nesten ugjenkjennelige, med Hill og Stone som deltakere i et farmakologisk eksperiment som sikter på å finne en mirakelkur for alle psykiske lidelser – og slenger på en romanse mellom dem:
Entertainment Weekly slakter serien nådeløst og mener den er «like morsom som å få hodet undersøkt».
«Denne miserable Netflix-serien kunne bare vært laget i 2018. Filmstjerner, forseggjorte kulisser, et svært budsjett, et uforklarlig konsept, enhver tenkelig sjanger pakket inn i en scifi-fantasy-romcom-drama-parodi med følelser – tenk deg hvor langt TV har måttet utvikle seg for å komme opp med så klossete søppel», skriver anmelder Darren Franich.
Han mener første episode starter lovende, med et framtidsscenario der frilansøkonomien har utartet seg til et dystopisk mareritt, men at serien går den veien høna sparker så snart Jonah Hill gjør sin entré som Owen og at det degenererer ytterligere i episode to, der fokuset er på Emma Stone-karakteren, Annie.
Det hele mangler lekenhet, er utført på en kjølig måte, og de to hovedrolleinnehaverne mangler fullstendig kjemi i samtlige av de parallelle universene de møtes i, mener anmelderen.
Seriens norske DNA gir den heller ikke noen bonuspoeng i Dagbladet – eller, hvis den gjør det er det virkelig fare på ferde. Anmelder Christopher Pahle mener serien er «farlig nær et fullstendig mageplask» og at det er «påfallende lite som fungerer, hverken på et konseputelt, fortellingsmessig eller emosjonelt plan».
Pahle mener Hills karakter er en «dundrende uinteressant og grunn figur, spilt av en bortimot bevisstløs Hill» og«scener tværes ut, det virker å være nærmest en patologisk aversjon mot å bygge spenning og engasjement».
Men, vent! Det finnes andre som ikke bare liker serien, men mener den representerer karriere-høydepunkter for både Hill, Stone og Fukunaga!
Slik som Variety: «Den mest meningsfylte sammenlikningen er ikke ‘True Detective’, men ‘Westworld’, som nekter å binde seg itl et bestemt subjekt eller en tidslinje mens den leverer smertefulle poenger om det å være menneske i en tid med store forandringer»; «futurismen står ikke i veien for dyp varme, som er gjennomgående gjennom hele serien» og «som en prøveballong for noe nytt, passerer ‘Maniac’ enhver test, og stiger umiddelbart opp blant noe av årets beste tv».
Eller Washington Post: «Maniac er i starten for opphengt i sin egen, kompliserte struktur, men så snart Owen og Annie er spent fast i laboratoriet og opplever en utilsiktet sammenmelting av underbevissthetene, blir serien en visuelt overbevisende heisatur gjennom detaljerte drømmer og personlige oppdagelser».
Også IndieWire, som har en rekke innvendinger, ender med å gi serien tommelen opp og er særlig begeistret for innsatsen til den kvinnelige hovedrolleskuespilleren: «Emma Stone har fått den største utfordringen – som den mindre kompliserte figuren er hun nødt til å ha kontroll over hvert øyeblikk av Annies reise for å holde publikum på kroken, og det er akkurat det Oscar-vinneren gjør. Enten hun har en sørstatsdialekt å jobbe med eller går med alv-ører har Stone grep om virkeligheten, og enda viktigere, kan snu på femøringen mellom delikate, menneskelige øyeblikk og de som får deg til å le høyt», skriver anmelder Ben Travers.
Konklusjon: Om dette er kanel, skitt eller (enda verre) kamelskitt må du nesten finne ut av selv. «Maniac» legges ut på Netflix 21. september.