Å gå på formiddagskino i New York er en fantastisk opplevelse. Tilbudet er upåklagelig. Det går omtrent alltid en matiné, enten det er Hollywood-klassikere på MOMA, eller en fransk nybølgefilm i splitter ny 35 mm-kopi på Film Forum.

Publikummet på slike visninger er imidlertid noe for seg selv. De frekventeres av mange av de samme ansiktene, og faller grovt sett i tre kategorier: Filmstuderende nerder, skravlete eldre damer med signalrød lebestift og en bestemt mine, eller skjeggete middelaldrende menn med et mangelfullt sosialt liv og en enda mer mangelfull personlig hygiene.

Det siste forholdet gjør at inneklimaet på slike matineer noen ganger kan bli litt vel stint. Det gjelder å være påpasselig på hvor man setter seg, for å si det sånn.

Et representativt utvalg av disse karakterene er for øvrig portrettert i den utmerkete dokumentaren «Cinemania» (2002).

Trolig traff jeg på Ric Menello flere ganger på slike formiddagsvisninger da jeg bodde i byen for noen år siden. For Menello var en ivrig kinogjenger, og skal vi tro rapportene tilhørte han den sistnevnte kategorien: 60 år, med mer hår i ansiktet enn på issen, og med masser av tid til å frekventere matineer.

Han var en filmentusiast og et levende oppslagsverk for film. Nylig døde Menello alene i en leilighet i Brooklyn. Det var søppel og insekter over alt.

Menello behersket ikke dagliglivet så godt.

Slike skjebner finnes det tusenvis av i New York. Så hvorfor er nettopp denne middelaldrende einstøingen verdt å skrive om? Vel, Menello bedrev mer enn å frekventere formiddagskinoer, fordype seg i filmhistorien og forsøple leiligheter, viser det seg.

Han var også ansvarlig for flere musikkvideoer for blant annet Beastie Boys, var en god venn av den legendariske musikkprodusenten Rick Rubin og har skrevet manuset til en av de fineste amerikanske filmene det siste tiåret: James Grays «Two Lovers» (2008) med Joaquin Phoenix .

Rick Rubin og Ric Menello traff hverandre, ifølge en fersk artikkel i New Yorker, da førstnevnte studerte ved New York University på begynnelsen av 80-tallet, og Menello jobbet som nattevakt i studentbyen der Rubin bodde.

De to pleide å tilbringe nettene med å pløye gjennom klassikere og diskutere filmideer. Menello ble et fenomen og et samlingspunkt for miljøet rundt Rubin.

Han hadde autistiske trekk, og kunne for eksempel navngi en obskur film kun ved å høre noen sekunders lyd fra den. Det var i slike stunder – gjerne sammen med en annen studiekamerat, skuespilleren og regissøren Vincent Gallo – at de pønsket ut planene til Beastie Boys’ legendariske musikkvideo for «Fight for Your Right» (1986), samt Run DMC-spillefilmen «Tougher Than Leather» (1988), begge produsert av Rubins selvstartete plateselskap Def Jam Recordings.

Menello regisserte førstnevnte og skrev manuset til sistnevnte.

Men Menellos regi- og manuskarriere stoppet opp der. Han var ekstremt kunnskaps- og idérik, men manglet en del sosiale egenskaper som trengs for å klare seg som regissør.

Da Rubin flyttet til Los Angeles på slutten av 80-tallet, trakk Menello seg tilbake til leiligheten han delte med sin aldrende mor. Han opprettholdt imidlertid kontakten med Rubin og besøkte ham flere ganger i Los Angeles.

Under et besøk på vestkysten ble han introdusert til filmregissøren James Gray. De to ble venner og Gray pleide å ringe Menello hver gang han hadde et filmspørsmål.

James Gray og Ric Menello.

Da moren døde noen år senere, gikk det dårligere for Menello. Han ble innlagt etter et psykisk sammenbrudd, og hadde ikke lenger et sted å bo. Rubin, Gray og Owen Wilson gikk sammen om å spleise på en leilighet for Menello i Brooklyn.

Slik begynte også samarbeidet mellom Gray og Menello på «Two Lovers». Gray sendte utkast til Menello, som sendte revideringer tilbake (Joaquin Phoenix-karakteren er på mange måter en ung Menello).

Samarbeidet fortsatte, og Menello fikk en ny kreativ giv. Han skrev blant annet på flere egne originalmanus. Helsen var imidlertid skrantende.

Menello rakk likevel å bidra på manuset til James Grays kommende «Low Life» (som trolig får premiere i Cannes), før han døde. Han forlot livet – i hvert fall filmatisk sett – med stil.

Jeremy Renner og Marion Cotillard i det første bildet fra James Grays «Low Life».