Jerven sliper metallklørne og gjør seg klar for kamp i kinoaktuelle «The Wolverine», som forhåpentligvis blir betydelig bedre enn skuffelsen «X-Men Origins: Wolverine». Selv har jeg ikke sett den ennå, fordi jeg har sommerferie akkurat nå. Uansett et brillefint påskudd til å sjekke ut disse alternative superheltfilmene, så fort solen har gått ned.

«The Crow» (1994)

Regi: Alex Proyas.

Ja, det er faktisk tjue år siden Brandon Lee døde på settet til «The Crow». Ingen tvil om at dødsulykken overskygget denne dystre tegneseriefilmatiseringen, som ser ut til å ha vært hjemsøkt av mørke skygger siden starten. James O’Barr skapte tegneserien for å bearbeide sorgen og raseriet etter tapet av kjæresten, som ble meid ned av en fyllekjører.

Foruten Brandon Lees tragiske dødsfall var innspillingen av «The Crow» rammet av en rekke ulykker, som om hele filmen var rammet av en forbannelse, og ikke ville bli laget. Rockegitaristen Eric Draven (Lee) vender tilbake fra døden et år etter at han og forloveden Shelley ble slaktet av en kriminell gjeng.

Eric er usårbar, svartkledd, sminket som en forskrudd harlekin-dukke og veiledet av en mystisk kråke – som sender ham i retning mot den langhårede gangsterbossen Top Dollar (Michael Wincott). «The Crow» er ikke akkurat en tradisjonell superhelt, siden han er drevet av overnaturlige krefter og hevnbegjær – men Eric Draven ble allikevel et ikon for gothere, og filmen fostret tre rett-på-hjemmekino-oppfølgere samt en TV-serie.

En nyinnspilling skal etter planen filmes til neste år, med Luke Evans i hovedrollen og spanske F. Javier Gutierrez bak kamera. Forhåpentligvis uten tragedier, ulykker og dødsfall denne gangen.

«Chronicle» (2012)

Regi: Josh Trank.

Vi begynner alle å bli passelig drittlei «found footage»-filmer, men «Chronicle» beviser at det fortsatt er liv i denne tynnslite sjangeren. En slags opprinnelseshistorie som skildrer hvordan tre helt alminnelige ungdommer gradvis utvikler superkrefter etter å ha oppdaget en merkelig glødende dings langt nede i et hull i bakken.

I det ene øyeblikket kan de bevege ting med ren tankekraft og stikker hverandre med gaffel uten å bli skadet. I det neste kan de fly. Alt er bare moro og uskyldige rampestreker, helt til mobbeofferet Andrew (Dane DeHaan) blir dyttet over til den mørke siden. Fetteren Matt (Alex Russell) klarer ikke å forhindre at Andrew forvandler seg til en mektig superskurk, og alt kulminerer med et episk basketak i Seattle sentrum.

«Chronicle» bygger seg gradvis opp til episke saker, og har en bra forståelse av hvordan superhelt-sjangeren fungerer – takket være et snedig manus av Max Landis. En hyperaktiv tegneseriefanatiker, som tilfeldigvis også er sønnen til John Landis. En «Chronicle»-oppfølger er allerede på gang, men for et par uker siden annonserte manusforfatter Max Landis at han har forlatt prosjektet på grunn av «kreative uenigheter» med produsentene.

Aldri et godt tegn, men filmen er uansett ventet i løpet av neste år.

P.S. Like før «Chronicle» gjorde Max seg kjent for sin nerdete YouTube-kortfilm «The Death and Return of Superman»:

«Blade II» (2000)

Regi: Guillermo del Toro.

Synd TV-serien «Alphas» forsvant ut av sjappa innen jeg rakk å skrive om den, men sånn er livet. Uansett på sin pass at vi tar med denne glimrende «Blade»-oppfølgeren, nå som Guillermo del Toro straks er kinoklar med sitt «roboter slåss mot monstre»-epos «Pacific Rim».

Den første «Blade»-filmen ble regissert av Stephen Norrington (som forsvant ut av filmbransjen for ti år siden, i kjølvannet av alt oppstyret rundt mega-fiaskoen «The League of Extraordinary Gentlemen»), men oppfølgeren er rundt tusen ganger bedre. For her tok Del Toro over regien, og dro tegneseriemytologien om Blade (Wesley Snipes) opp på et helt annet nivå.

Han er femti prosent vampyr, femti prosent vampyr – hundre prosent rumpesparker, som denne gangen må hamle opp med supervampyrer kalt «Reapers». Snipes ble sluppet ut fra fengselet i våres, etter å ha sonet tre år for skattesvindel.

Det er imidlertid tvilsomt om han noensinne kommer til å gjenta glansrollen som Blade, siden han gjorde seg mektig uvenner med de fleste under opptakene av «Blade III». Marvel har nå fått tilbake rettighetene til «Blade», og planlegger for tiden en såkalt «reboot». Hva med Idris Elba eller Michael Jai White som innbytter?

«Super» (2010)

Manus & regi: James Gunn.

Den stakkarslige gatekjøkkenkokken Frank («The Office»-kjenningen Rainn Wilson) går i gjennom en krise etter at kona Sarah (Liv Taylor) forlater ham til fordel for den sleske strippeklubbeieren Jaques (Kevin Bacon). Men så kommer Frank opp med en plan for å vinne tilbake ekskonas respekt: ved å tråkle sammen et ukledelig kostyme og gjenoppstå som heltemodige «Crimson Bolt».

En sånn passelig super superhelt som denger pedofile overgripere, dopselgere og kø-snikere i skallen med en skiftenøkkel. «Shut up, crime!». Frank tror han har fått velsignelse av selveste Gud (stemmelagt av Rob Zombie!), etter et møte med TV-superhelten The Holy Avenger (Nathan Fillion) – kjent fra den kristne kanalen All-Jesus Network.

Etter hvert får han også en medhjelper i den nusselige, men dypt forstyrrede tegneserie-nerden Libby (Ellen Page), og sammen starter de aksjonen for å vinne tilbake Sarah. Det går ikke særlig bra. Denne skranglete, psykotiske lavbudsjettfilmen havnet i skygget av «Kick-Ass», men er fortsatt en skikkelig underholdende (og til tider skikkelig voldsom), svart komedie av «Slither»-regissøren James Gunn.

Han filmer for tiden neste års store Marvel-film: «Guardians of the Galaxy»!

«Hollow Man» (2000)

Regi: Paul Verhoeven.

«It’s amazing what you can do when you don’t have to look at yourself in the mirror anymore». Her har vi ukens andre film med Kevin Bacon, og i likhet med «Chronicle» tar «Hollow Man» for seg hva som skjer hvis ustabile folk blir utstyrt med superkrefter. Forskeren Sebastian Caine (The Bacon) har skapt et serum som kan gjøre ham helt usynlig, i tråd med forbildet H.G. Wells’ «The Invisible Man».

Den dårlige nyheten er at Caine forblir usynlig, og bestemmer seg for å bruke denne evnen til å hjelpe sine medmennesker – så han gjenoppstår som superhelten «Hollow Man». Nei, jeg tøyser bare. Siden Caine spilles av Kevin Bacon benytter han usynligheten til å spionere på ekskjæresten Linda (Elisabeth Shue), voldta en nabo, drepe en hund og slakte kollegaene sine.

Bacon is as Bacon does. «Hollow Man» er langt fra den beste filmen til Paul Verhoeven («Robocop», «Starship Troopers»), og ble dessverre slutten på den gale hollenderens Hollywood-karriere – men selv om de Oscar-nominerte dataeffektene ikke imponerer like mye tretten år senere, er «Hollow Man» fortsatt en underholdende, ondsinnet røverfilm. En guilty pleasure, om du vil.

Tidligere Comoyo View-anbefalinger:

Vi har nylig åpnet dørene for Comoyo View, vår abonnementstjeneste for filmer og tv-serier. Tjenesten er i såkalt åpen beta, men melder du deg inn nå får du to måneder gratis bruk.