Vi har stor tro på Guillermo del Toros kommende monster vs. robot-epos «Pacific Rim», der robotene er flere etasjer høye – også i virkeligheten.

Like stor tro har dessverre ikke de store massene, skal vi tro tidlige målinger av folks interesse for filmen.

Som kjent kan filmselskaper i dag ganske tidlig se tydelige signaler på hvor godt en film kommer til å gå på kino, og tilpasse markedsføringen – eller filmen i seg selv – deretter.

Dette er noe Legendary Pictures og Warner Bros. også har gjort med «Pacific Rim», som har USA-premiere 12. juli. Naturlig nok, ettersom produksjonsbudsjettet på filmen er på nærmere 200 millioner dollar.

De første testvisningene av filmen har skapt stor begeistring hos et ungt, relativt geeky miljø – men for at filmen virkelig skal lykkes er den også nødt til å appellere til flere enn det klassiske Comic-Con-segmentet.

I en Variety-artikkel som hovedsakelig tar for seg ukonvensjonelle Legendary Pictures‘ takk og farvel til det langvarige og fruktige Warner Bros.-samarbeidet (som blant annet har gitt oss «Dark Knight»-trilogien), kommer det også fram at «Pacific Rim» scorer svært dårlig hos et utvidet testpublikum:

Disse tidlige målingene viser nemlig en klart større interesse for Sony Pictures Adam Sandler-oppfølger «Grown Ups 2» – og noen strekker seg til og med så langt som å sammenligne «Pacific Rim» med «Power Rangers» og japansk anime.

I en annen Variety-artikkel kan vi lese at Warners markedsplan for filmen hele tiden har vært å først gire opp kjernefansen, blant annet med del Toros oppmøte på nettopp Comic-Con i fjor og Wondercon i år.

Neste del av planen akter å tiltrekke seg et langt mer mainstream publikum, folk som ellers kanskje ikke hadde vært så interesserte i å se det mange oppfatter som en «Transformers vs. Godzilla»-film.

Kanskje kan kvinneandelen og den mer ordinære bolken av kinogjengerne (inkludert ungdommer og familier) få opp øynene for filmens mer emosjonelle sider når markedskampanjen neste uke streifer innom NBA- og NHL-playoffs, hyggeshows som «Good Morning America» og «Today» og flere av sesongavslutningene til det nettverkssendte tv-seriene.

Ettersom Legendarys fremtidige plan er å i økende grad selvfinansiere høybudsjetts-«geek-filmer» som «World of Warcraft», fantasyfilmen «Seventh Son» og «Spectral» (som «Kon-Tiki»-gutta nylig sa nei til), er de avhengige av at denne markedsplanen fungerer som den skal.

Hvis ikke spøker det for en mulig oppfølger til «Pacific Rim», slik del Toro selv har uttrykt et ønske om å lage.