Den tyske filmen «To liv» med Liv Ullmann i en av hovedrollene er plukket ut av Tyskland som landets offisielle kandidat til kategorien Beste utenlandske film under neste års Oscar-race.

Filmen, som er regissert av Georg Maas, ble valgt ut av en uavhengig jury utpekt av Tysklands offisielle filminstitutt i München i dag, melder Variety.

«To liv» er basert på den sanne historien om den tysknorske kvinnen Kathrine Evensen (Juliane Kohler), som etter en oppvekst i Øst-Berlin under den kalde krigen flytter til Norge og sin mor (Liv Ullmann).

Der kommer det for en dag at hennes far var en tysk soldat under andre verdenskrig, og at hun ble sendt til Tyskland i regi av nazistenes Lebensborn-program, iverksatt av Goebbels for å «fornye det tyske blodet».

Med en etablert familie og karriere i Norge oppstår det forviklinger når både Kathrine og moren blir bedt om å vitne mot den norske stat på vegne av krigsbarna. Etterhvert viser det seg at det er flere skjeletter i skapet.

Med i filmen finner vi andre norske skuespillere som Sven Nordin, Dennis Storhøi og Julia Bache-Wiig.

Juryen som valgte ut «To liv» besto av ni personer, og er ledet av regissør Dagmar Hirtz, som kom med følgende kommentar:

«To liv» portretterer på overbevisende vis en del av tysk historie som ellers ikke er så veldig kjent: De norske «Lebensborn-barna». Etterdønningene etter Det tredje riket veves sammen med manipulasjonen fra det tyske statspolitiet i Øst-Tyskland. Det intense samspillet mellom Juliane Kohler og Liv Ullmann, samt filmens cinematografi, er imponerende.

Dette er ikke første gang Ullmann får føle Oscar-gullglimmeret på kroppen. Hun er tidligere nominert to ganger for beste kvinnelige hovedrolle i 1973 og 1977 for henholdsvis «Utvandrerne» og «Ansikt mot ansikt».

Hun er i tillegg det eneste norske medlemmet av akademiet som deler ut Oscar-prisene (hun må sikkert gå på gangen nå), men får snart godt selskap av «Pirates»-regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg som nå er invitert inn i varmen.

«To liv» er samprodusert av norske Helgeland film, og er delfinansiert av det norske filminstituttet, Filmfondet Fuzz og Vestnorsk filmsenter. Dermed kan man vel kalle filmen såpass norsk at også neste års Oscar-show kan bli like spennende som fjorårets «Kon-Tiki»-sjøsetting i Hollywood.