At dagens TV-seere ofte lar den store skjermen få selskap av en andreskjerm – mobil, laptop eller nettbrett – er etter hvert godt kjent. Man ser et kjent fjes og bare MÅ pause tv-serien/filmen for å finne ut hvor han/hun/den/det har spilt/eksistert tidligere.

Mange TV-kanaler har forsøkt å ta dette fenomenet videre. I USA finnes en rekke målrettede apper og tjenester som kan synkronisere innholdet sitt i sanntid med direktesendt TV.

Eksempelvis benytter AMC-serien «The Walking Dead» en løsning døpt StorySYNC på kanalens hjemmesider, som kan nås fra både mobil, nettbrett og PC og oppdateres kontinuerlig mens episoden ruller og går.

Underveis lar StorySYNC seerne delta i avstemninger om alt fra hvor gørrete den spesialeffekten man nettopp så var til å tilby infografikk med antall drepte, samt quiz-spørsmål og stillbilder fra episoden.

Andre tjenester er appen Peel, som f.eks. lar brukere heie eller bue på «American Idol»-deltakere, for så å presentere infografikk om hvem som mest sannsynlig vil ryke ut.

Kjekt å ha, men hvor populært er det egentlig?

Ikke veldig, skal man tro en ny undersøkelse sluppet under årets CES-messe av (dypt innpust) Consumer Electronics Association and National Association of Television Program Executives som Variety i dag viderebringer.

Undersøkelsen viser riktignok at 42 prosent av andreskjermsbrukere har forsøkt synkronisering med direktesendt fjernsyn, men av dem var det bare 13 prosent som svarte at det forbedret seeropplevelsen kraftig. De fleste svarte imidlertid at det bare var en ok ting å ha som gjorde opplevelsen litt bedre, altså ingen nødvendighet.

Dette rimer godt med tidligere funn. Ifølge Eweek kom analysefirmaet NPD Group i april frem til at bare ti prosent av andreskjermbrukere foreløpig deltar i avstemninger, og bare ni prosent følger kommentarstrømmer om det de ser.

Nedslående nyheter for TV-kanalene som har investert i app-utvikling, men andreskjermsopplevelsen i seg selv later likevel til å være bunnsolid. Ifølge samme Variety-artikkel viser nemlig en undersøkelse fra november (bestilt av firmaet Ericsson) at hele 75 prosent av TV-seerne bruker smartfon eller nettbrett mens de ser TV, mens NPD-undersøkelsen konkluderte med at det gjelder hele 87 prosent av tv-seerne når PC-bruk også er medregnet.

Den vanligste bruken er ifølge NPD-undersøkelsen å å sjekke ut skuespillere (30 prosent), eller å finne ut mer om serier og filmer man ser på (23 prosent).