I det som er en utventet – men for mange gledelig – vending, har TV 2s strømmetjeneste Sumo i dag offentliggjort at de har sikret seg rettighetene til å vise den nye, norske komedien (og «Kong Curling»-oppfølgeren) «Jakten på Berlusconi» før kinopremieren.

Alle av tjenestens betalende kunder får fra fredag 5. september eksklusiv tilgang til filmen i 48 timer, før den får ordinær kinopremiere 12. september.

– Vi ønsker å være innovative og prøve ut nye publiseringsformer for godt innhold. Kino er en opplevelse og jeg tror filmer skal ha sine premierer på det store lerretet i lang tid fremover. TV 2 Sumo har satset på å tilby mer innhold enn det en finner på TV 2-kanalene, men det er sjelden vi kan tilby våre kunder denne typen eksklusivitet, sier TV 2 Sumo-sjef Kristian Bruarøy i en pressemelding.

«Jakten på Berlusconi» er Morten Ramms filmskuespillerdebut, i godt selskap med blant andre Henriette Steenstrup, Atle Antonsen, Jon Øigarden og Odd Magnus Williamson. Filmen tar for seg de kriminelle forviklingene som oppstår på en travbane idet travkusken Bjarte (Edward Schultheiss) kidnapper premiehesten Berlusconi for å slette gammel gjeld.

Tidligere har det vært gjort forsøk på eksklusiv visning av filmer før dvd-slipp i Norge – blant annet hadde Telenors nå nedlagte strømmetjeneste Comoyo (som tidligere drev Filter) en begrenset forhåndsvisning på både «Kong Curling» og «Sønner av Norge» før dvd-slippet.

Da «Pitbull-Terje» ble vist til tusen Start.no-medlemmer uka etter kinovisningen, var det imidlertid ikke like stor suksess – ettersom filmen med det ble den første norske filmen som lå ute som piratversjon samtidig som kinovisningen.

Den store forskjellen på tidligere norske premierestunts og den kommende med «Jakten på Berlusconi», er at filmen nå tilbys til alle som har et abonnement på TV 2 Sumo, uten noen begrensinger ellers. Slik sett blir det potensielle tallet på folk som kan se filmen før ordinær premiere langt høyere enn ved tradisjonelle forhåndsvisninger – enten det er i sal eller i begrenset digital form.

– Såkalt «Premium VOD» for kinofilm har vært mer aktuelt og systematisk i utlandet, hvor film for strømming har kommet veldig tett etter kinopremieren, og i enkelte tilfeller både før og samtidig. Filmselskapet Euforia har en fremoverlent holdning som utforsker denne typen lanseringer sammen med oss, sier Sumo-sjef Bruarøy videre.

-Vi har veldig god erfaring med å kjøre førvisninger på kinoer i lanseringsperioden, og nå ønsker vi å forsøke dette konseptet i andre kanaler. Med TV 2 Sumo på laget har vi muligheten til å nå mange gode ambassadører i forkant av premieren, som igjen forhåpentlig bidrar til et høyere besøk på kino, sier Vibeke Skistad i Euforia film i pressemeldingen, og legger til:

– Og i et presset marked er det spennende å tenke nytt, tradisjonell markedsføring treffer ofte ikke godt nok og når ofte ikke ut så bredt som vi ønsker. TV 2s eksponering av «Jakten av Berlusconi» er veldig mye verdt for oss, vi kommer til å nå ut på en langt bedre måte enn vi vanligvis gjør.

I det pressede markedet er det imidlertid enda en aktør som det er naturlig å høre hva synes om et slikt premièrepåfunn – nemlig kinoene.

Programdirektør Christin Berg ved Oslo Kino er inneforstått med at både produsent og distributør av «Jakten på Berlusconi» har tenkt ukonvensjonelt i forsøket på å generere besøk til kinoene.

– Intensjonene er gode, siden de også er avhengige av inntektene fra kinobesøket, skriver Berg i en epost til Filter – før hun fortsetter:

– Dette er, ikke overraskende, en lanseringsform som vi kinoer i utgangspunktet er skeptiske til. Dette fordi det er svært viktig å verne om kinovinduet, og er en sak som kinoer verden over alltid forholder seg årvåkent til. Kinoene ønsker eksklusivitet, vi viser ferskvare.

Ifølge Berg ønsker ikke kinoene å tilby publikum filmer som arena nummer to.

– Vi må ikke komme i den situasjon at publikum opplever filmen som «gammel moro» når den blir lansert på kino. Det er det store lerretet filmen er laget for, og bør oppleves slik, sier Berg til Filter.

berlu

Oslo Kino ble ifølge programdirektøren informert om den inngåtte avtalen på forhånd.

– Om dette stuntet vil gi filmen et høyere besøk på kino, vil vise seg. Tallenes tale vil være klare, og vil gi oss innsikt i om den type lansering vil gavne oss, eller ikke. Her vil vi uansett få viktig erfaring som vi kan ta med oss videre, enten på den ene eller andre måten, sier Berg – som ikke tror dette vil påvirke den tradisjonelle lanseringsmåten for film i særlig grad:

– Jeg tror ikke det vil bli en oppmyking i de tradisjonelle lanseringsvinduene, her vil nok alle være hundre prosent på ballen.