I forrige uke skrev Filip Roshauw en himla bra sak her på bloggen, om at han ønsker seg at norske kommersielle kanaler igjen bør se på muligheten for å ha tv-debatter.

Ikke nødvendigvis fordi det nødvendigvis ville vært så himla lønnsomt, men snarere fordi det finnes store felt som NRK ikke klarer å dekke med sitt debattilbud i dag, der det muligens også er et seerpotensial. Filip avsluttet også saken med å foreslå fem programkonsepter han mente kunne gjort seg på en kommersiell kanal (blant annet et konsept der en politiker må forlate studio om han eller hun blir tatt i faktafeil tre ganger, og et annet kalt «Der nokon burde bu, men det ikkje er til å tru»).

Okei, viktigst: Les Filips sak.

Dernest til dagens nyhet, som går ut på at TV 2 neppe kommer til å høre på Comoyo Filter med det første (bombe!).

En profilundersøkelse viser ifølge Dagens Næringsliv at bare 17 prosent av Norges befolkning mener TV 2 er best i Norge på debatt, noe som ikke er så overraskende siden de i skrivende stund ikke har noe rendyrket debattprogram på hovedkanalen.

TV 2s kommunikasjonssjef Aleksander Valestrand (bildet over) kan imidlertid ikke love bot og bedring:

– Mye av den debatten vi dekker i det daglige foregår på Nyhetskanalen. Der har vi daglige debatter rundt aktuelle tema, sier Valestrand.

Han stiller spørsmål om hvorvidt de tradisjonelle debattprogrammene er et egnet format for en kommersiell kanal som skal nå bredt (men har du lest Filips forslag, Valestrand?).

– Debatt hvor godt voksne står og diskuterer er ikke nødvendigvis den eneste måten å føre debatt på. Vi ser at vi klarer å skape engasjement og debatt blant annet på de nye plattformene. Når det er sagt så vil jeg på ingen måte si at tradisjonell tv-debatt er historie for TV 2. Vi jobber stadig med ideer for å forbedre aktualitets- og nyhetssatsingen vår, sier kommunikasjonssjefen til Dagens Næringsliv.