Det finnes en utrolig enkel test du kan ta for å finne ut om du ligger du i hardcoreenden av filmnerdspekteret. Testen består av ett eneste spørsmål: «Vet du hva en Mondo-plakat er?». Svarer du ja på dette spørsmålet, er du en av oss. Må du svare «nei» så frykt ei – du kommer nå til å bli introdusert for et av de feteste filmfenomenene i nyere tid.

I 1998 kjøpte Tim League en ramponert lagerbygning i Austin, Texas og skapte den berømte/beryktede kinoen Alamo Drafthouse, som viser både ny og gammel film. Tim var en pasjonert filmelsker og så en mulighet for å løfte hele kinoopplevelsen opp til et nytt nivå. Dette gjorde han blant annet ved å inkorporere litt god, gammeldags luksus i kinoen. I stedet for klassiske kinoeseter, innredet han det hele som et slags kabaretlokale der gjestene satt ved bord og ble servert av velkledde kelnere.

Takket være en rekke spesialarrangementer (for eksempel filmvisninger der man under forestillingen fikk servert den maten som ble spist i den framviste filmen) ble Alamo Drafthouse raskt en suksess som lever i beste velgående den dag i dag.

Tim red videre på bølgen av suksess og grunnla i 2004 Mondo Tees – en butikk der man kunne kjøpe t-skjorter med illustrasjoner og bilder fra kjente, gamle filmer. Da Alamo Drafthouse samme år arrangerte en minifestival med gamle kultfilmer på en lokal nattklubb, satte han designeren Rob Jones til å lage unike plakater til de filmene som skulle vises ved arrangementet. I dag framstår ikke disse som spesielt fantastiske, men dette var likevel begynnelsen på fenomenet som i dag bare går under betegnelsen Mondo-plakat:

Siden da har Tim Leagues Mondo-forretning vokst seg stadig større, og er i dag en institusjon på det globale filmkartet. Mondo har nemlig utviklet seg til et lite kunstnerkollektiv, som kverner ut den ene superfete filmplakaten etter den andre. Som en reaksjon mot dagens relativt fantasifattige filmplakater, kaster Mondo-kunstnerne seg over filmene med et kreativt overskudd som gir filmelskere verden over stjerner i øynene. Plakatene kan både være detaljrike og stemningsfulle illustrasjoner, eller geniale i all sin minimalisme.

Her har du eksempler på noen fantastiske Mondo-plakater. Skulle du hatt lyst til å investere i en av dem, anbefaler vi at du suser forbi Mondos webshop www.mondotees.com

«Looper»: Tidsreisethrilleren er en av de nyeste filmene som har fått en Mondo-overhaling.

«The Raid»: Plakaten til denne indonesiske actiongodbiten illustrerer fint filmens mann-mot-høyhus-plott.

«Dirty Harry»: Et glimrende eksempel på den minimalistiske stilen som preger mange Mondo-plakater.

«Source Code»: Togskinner + klokke + én mann i sentrum. Så enkelt kan man altså si så mye om et tema i en film.

«An American Werewolf in London»: Godt tenkt.

«Star Wars: The Empire Strikes Back»: Klassisk collageillustrasjon som også er ganske typisk for en Mondo-plakat.