John Travolta kan være en av klodens kuleste katter, et kort glimt på nøkkelscener fra «Saturday Night Fever«, «Face/Off», «Pulp Fiction» eller «Get Shorty» er nok til å la seg overbevise om det. Selv «Grease» reddes jo fra å drukne i sin egen flod av hårfett når fyren vrikker hoftene og slår om til falsett.

Men det heller ikke mange som kan tryne så ettertrykkelig i filmskaperkunsten som den 64-årige skuespilleren, scientologen og hobbypiloten.

Filmen der Travolta spiller hovedrollen som den legendariske mafiabossen John Gotti hadde premiere på filmfestivalen i Cannes i mai, og fikk unison slakt blant de få kritikerne som brød seg med å skrive om det de hadde sett.

Skraper bunnen

Det til tross for at produsent Keya Morgan –noted scholar, historian, producer, writer, director, and entrepreneur, ifølge IMDb-bioen, men ellers med lovlig tynn CV fra filmbransjen – insisterte på at «Gotti» var «et mesterverk» og den «beste mafiafilmen» han har sett.

Og at Travolta selv var tilstede i filmbyen og fortalte journalistene at «når du tar mitt navn, og navnet Gotti, og setter dem sammen, så oser det av en historie verdt å fortelle».

I helga hadde filmen ordinær kinopremiere i USA, og det endte ikke bedre. Kritikerkorpset har vært såpass surmagede at filmen har endt opp med en total score på nøyaktig null poeng (av maksimalt hundre) på anmeldelses-aggregatoren Rotten Tomatoes.

Dobbelt kjipt for Travolta-husholdningen, siden kona Kelly Preston spiller en sentral birolle som John Gottis frue Victoria Gotti.

Det er faktisk tredje gang en Travolta-film ender med den sjeldne hederen å ha null prosent kritikeroppslutning på Rotten Tomatoes.

Og, utrolig nok, ingen av dem er mega-kalkunen «Battlefield Earth», som Travolta fikk laget i 2000, basert på en roman av scientologiens stifter og generelle ledestjerne L. Ron Hubbard. Neida, den har 3 prosent fordi èn anmelder var i det kontrære hjørnet ved inngangen til det nye årtusenet, og omtalte shaiten som «good, mindless sci-fi».

De forrige nil points-verkene New Jersey-sønnen har ledet, er den skrekkelige «Saturday Night Fever»-oppfølgeren «Staying Alive» (1983) og den forglemmelige familiekomedien «Look Who’s Talking Now» (1993).

«Stusselig rot»

Trøsten får være at at flere av kritikerne understreker at John Travoltas innsats er filmens ene, formildende omstendighet. Og at publikumstilbakemeldingene ikke ser ut til å være så verst – faktisk 79 poeng på Rotten Tomatoes, og 5,4 av 10 på IMDb – men når en tredjedel av bruker-anmeldelsene er tiere, lukter det jo av kampanje og/eller trolling.

Metacritic har for øvrig tolket en av anmeldelsene som positiv nok til at gir filmen 25 poeng.

Den er likevel «dårlig skrevet, uten spenning, til tider latterlig og til andre tider bare kjedelig», ifølge The Hollywood Reporter. «At filmen er et stusselig rot er ingen overraskelse. Overraskelsen er hvilket mangefasettert, stusselig rot den er», skriver New York Times.

Andre anmeldere har reagert på at filmen fremstiller den brutale krim-bossen som lite annet enn en kjærlig familiefar og et offer for myndighetenes behov for å statuere et eksempel overfor organisert kriminalitet. John Gotti døde i 2002 etter å ha sonet ti år av en livstidsdom for blant annet medvirkning til mord.

Kronglete

«Gotti» har hatt en mange år lang og kronglete tilblivelse, der prosjektet en rekke ganger har skiftet produsent, regissør og skuespillere (på et tidspunkt var både Al Pacino og Joe Pesci involvert). Men Travolta har stått last og brast ved filmen i hvertfall sju år.

Filmen endte til slutt med å bli regissert av Kevin Connelly, som ellers er mest kjent som «E» i tv-serien «Entourage». Akk ja.