Som enigmatisk og litt slem – men på en deilig måte – har Ryan Gosling nådd et foreløpig karriereklimaks som skuespiller de siste par årene, uten at regissørdebuten ble ubestridt sprengstoff av den grunn.

Under filmfestivalen i Cannes har «Lost River» i hvert fall spaltet kritikerstanden til gagns. Enkelte kritikere har til og med dratt fram telefonordlista med de aller styggeste superlativene i.

– Om en sveis til 200 dollar og solbriller til 900 fikk masse penger for å skite på Detroit, hadde resultatet blitt Ryan Goslings regidebut, freser  Wesley MorrisTwitter (via Variety).

Peter Bradshaw fra The Guardian tviler for sin del på at Gosling hadde fått regissere noe om han ikke var en stjerneskuespiller. Uten at det høres veldig kontroversielt ut, i grunn.

Til gjengjeld mener han at filmen har noen nydelige bilder og «heftig energi».

«Lost River» setter nemlig Detroit, eller Lost River som filmen kaller den, i en surrealistisk skrustikke.

Utgangspunktet for berg- og dalbanen er en burleskdansende mor (Christina Hendricks) og sønnen (Iain De Caestecker), som oppdager en eventyrverden under den nedrente amerikanske storbyen. Det virker mest av alt å være unnskyldningen for en del erkedrøye scener og en veldig visuell historie.

– Imponerende impresjonistisk håndverk i Ryan Goslings debut. Veldig David Lynch! mener Anne Thompson i en av de mest positive tilbakemeldingene fra de tilreisende kritikerne.

Filmen skal etter sigende være sterkt inspirert av, eller stjele fra (alt etter hvem du spør) regissørene Gosling selv har jobbet under, som Nicolas Winding Refn og Terrence Malick («The Thin Red Line», «The Tree of Life»), samt nettopp surrealisthøvdingen David Lynch.

Varietys anmelder Justin Chang skriver lite flatterende om hvor de referansene har endt opp.

– Om Terrence Malick og David Lynch fikk et kunstnerisk kjærlighetsbarn, som så ble kidnappet, kvalt og sparket i fjeset av Nicolas Winding Refn, hadde nok resultatet sett og hørtes ut som «Lost River».

I fjor slo Ryan Gosling fast at han trengte en pause fra seg selv og jobben som skuespiller, et avbrekk han blant annet tenkte å bruke på regi. Han er derimot aktuell igjen foran kamera allerede i løpet av året, i en av akkurat Terrence Malicks nye filmer.