Tidligere i dag klaget vi om hvor lang tid det har tatt for «The Muppets» å bli tilgjengelig på lovlige norske filmtjenester (den slippes omsider mot slutten av juni – åtte måneder etter kinopremieren i USA).

Men problemstillingen blir også – med rette – diskutert når det gjelder mindre filmer. Michael Hanekes «Amour» vant for eksempel gullpalmen i Cannes i helgen, men settes ikke opp på kino i Norge før 2. juledag. Hvorfor er det slik?, spurte filmjournalist Oda Bahr på Twitter nylig:

Siden har også Mode Steinkjer i Dagsavisen skrevet om det samme:

– Har det først gått et halvt eller helt år siden man først fikk vite om og lyst til å se disse filmene, er det lett å tenke at man like godt kan vente til DVD-en foreligger. Det har verken filmskaperen, kinoene eller publikum noe å tjene på, skrev han i en kommentar i går.

Som bloggen til en video on demand-tjeneste skal vi kanskje være takknemlig for alt som gjør at folk foretrekker hjemmeunderholdning, men ser man litt større på det er det vel liten tvil om at kinoen fremdeles er den viktigste lanseringsplattformen for film. Alt vi ønsker oss er jo at piratene får færrest mulig argumenter for hvorfor det skal være greit å laste ned ulovlig, og det viktigste man kan gjøre tror vi er å behandle film som ferskvare. Selv om ikke majoriteten av publikummet kanskje er oppdatert på hva som er tilgjengelig i andre land til enhver tid, tror jeg likevel det er dumt å hisse på seg for mange av de spesielt interesserte.

SÅNN, nå er det en stund til vi skal mase om dette igjen.

Her er i hvert fall en nylansert trailer til Michael Hanekes «Amour» med engelske undertekster. Det er en trailer som er vanskelig å se uten å få klump i halsen når man har sett filmen, og jeg håper virkelig den finner sitt publikum. Det er naturligvis ikke selvsagt, med tanke på den gir et ganske nakent og kompromissløst innblikk i livets siste fase.

Filmen følger Georges og Anne (spilt av Jean-Louis Trintignant og Emmanuelle Riva), begge pensjonerte musikklærere i 80-årene. Vi merker tidlig i filmen at noe er galt: Anne våkner om natten og stirrer tomt ut i luften. Hun hopper plutselig og uforklarlig ut av en samtale.

Så rammes hun av flere slag, som innebærer delvis lammelse og demens. Georges har lovet å ikke plassere henne på et hjem, men presset ved å se sin elskedes sakte og pinefulle reise mot døden er også mye å bære.