Krimforfatteren Elmore Leonard er ingen ukjent størrelse i Hollywood. Både «3:10 to Yuma», «Get Shorty» og «Out Of Sight» er basert på Leonard-fortellinger, og ifølge The Dissolve var han også tungt involvert i utviklingen av tv-serien «Justified», som er basert på et par av novellene hans.

Kanskje mest kjent er likevel romanen «Rum Punch» fra 1992, som dannet grunnlaget for Quentin Tarantinos tredje film, «Jacke Brown» (den med både 70-tallsikonet Pam Grier og de kule Kangol-capsene).

Romanfigurene Ordell Robbie og Louis Gara som dukket opp der (spilt av henholdsvis Samuel L. Jackson og Robert De Niro i Tarantino-filmen) hadde imidlertid jobba sammen før i romanen «The Switch» fra 1978. Den fikk faktisk Tarantino i trøbbel på et tidspunkt.

– Jeg har lest Leonard siden jeg var 14, og ble tatt i å stjele «The Switch» fra K-Mart. Det ble bråk. Jeg fikk husarrest hele sommeren, men ble likevel så forbanna over å ikke ha boka at jeg gikk tilbake og stjal den på nytt to dager seinere, sa Tarantino i et intervju med The Telegraph for to år siden

Det er ikke Tarantino som nå har slengt seg over romanen, men derimot regissør Daniel Schechter.

«Life Of Crime», som filmen heter, blir dermed en slags prequel selv om skuespillerne fra «Jackie Brown» ikke returnerer.

Handlingen dreier seg rundt Jennifer Aniston som blir kidnappet av Ordell og Louis, nå spilt av rapperen Mos Def og John Hawkes («Eastbound & Down», blant annet).

De to planlegger å presse Anistons ektemann, spilt av Tim Robbins, for én million dollar, men får et problem når Robbins har null interesse av å få konemor hjem. Gøy?

La oss ta en titt på den første traileren, som nettopp dukka opp:

Så. Blir det stas eller fjas? Litt vanskelig å bedømme utifra traileren, men anmeldelsene så langt (filmen ble vist under Toronto Film Festival i fjor) har hovedsaklig vært positive.

Catherine Shoard i The Guardian skriver riktignok at filmen er forutsigbar, men at skuespillerne og dialogen hever filmen, «neatly filleted and served up a treat».

Dennis Harvey i Variety mener på sin side at filmen er en av de mest trofaste filmatiseringene av bøkene til Leonard, som gikk bort i fjor.

John DeFore i The Hollywood Reporter er litt mer skeptisk og mener filmen mangler det lille ekstra som man er vant til fra andre Leonard-filmatiseringer, selv om den også har en del fornøyelige øyeblikk.