In order to become a supermodel one must be on all covers all over the world at the same time so that people recognize the girls.

– Claudia Schiffer

Til å begynne med må jeg bare tenke høyt rundt begrepet supermodell.

Alle kaller seg det i våre dager – til og med programlederen for TV3s überglamme modellkonkurranse «Top Model Norge», Siri Tollerød.

Nå er Siri riktignok en ekte modell som har jobbet for ekte motehus og i ekte kampanjer og gått på ekte runways under ekte visninger, men hun er altså ikke en supermodell.

En supermodell er en modell du kan navnet på, som du kjenner igjen på helt alminnelige bilder, og som du vet hvem er selv om du bare hører navnet.

En supermodell er større enn klærne, parfymen, hudkremen eller skoene hun reklamerer for – sannsynligvis reklamerer hun for klær, parfyme og kremer hun selv har designet (eller i det minste satt navnet sitt på).

Selv om ordet supermodell har vært i bruk i bransjen siden 1890-tallet, er det først på 90-tallet vi vanlig dødelig forstår hva en supermodell er, og det er på grunn av Cindy Crawford, Christy Turlington, Paulina Poriskova, Naomi Campbell, Elle McPherson, Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Kate Moss, Amber Valletta og Gisele Bündchen.

Den nå absolutt ugjenkjennelige kattekvinnen Janice Dickinson insisterer på at hun er «the original supermodel» – men det fantes kvinner før henne, som Twiggy og Jean Shrimpton, Lauren Hutton og Christie Brinkley, Rene Russo og Cybill Shepherd, som var verdenskjente både som navn og ansikter, og som kunne kalt seg supermodeller uten å rødme.

Så bare så vi er enige – en supermodell vet alle hvem er, en toppmodell vet alle i bransjen hvem er, en modell er ung pike som i skrivende øyeblikk enten øver seg på sin signaturgange foran speilet hjemme i Årdal eller står og skriker under innspillingen av «Top Model Norge» i Los Angeles fordi Miss Joy plutselig kommer klaprende ned en runway i MC-jakke, fotballshorts og høye hæler.

Jeg elsker Miss Joy. Møtte vi ham på gaten ville lurt på om han var halvveis hjemløs, siden hans foretrukne stil er sliten hettejakke, oversized t-shirt og slarkete shorts.

Grunnen til at han har inntatt runwayen i høye hæler og balanserer ned den med gubbeknekk i knærne er at jentene i dag skal lære så å gå på en catwalk på ordentlig.

Eller la meg bruke riktig lingo: de skal lære seg to ting – de skal gå en high fashion runway og en Victoria’s Secret runway.

For det er jo ikke mannen i hettejakke som skal vise dem hvordan de kan utvikle en signaturgange – han er tross alt bare Miss Joy, den glade, tynnfeite svensken, ikke Miss Jay, Tyras høyre hånd, mannen som går som en gudinne og som ser på pumps med hæler lavere enn ti centimeter som crocs.

Det er Siri som skal lære dem å gå en high fashion runway, mens det er den «verdenskjente Victoria’s Secret-modellen» Caroline Winberg som skal lære dem å gå Victoria’s Secret runway.

Når man må introdusere noen som verdenskjent, er de jo ikke det, men jentene skriker som om selveste Heidi Klum plutselig materialiserte seg.

– Holdning, stram i masken, attitude, det er det man må huske på når man går en high fashion runway, forklarer Siri og marsjerer nedover runwayen

– Jeg kan godt se for meg henne gå ned på Chanel og alle de store, sier Ayla, uten å vite at det å gå ned på noen også har fått en viss annen betydning på norsk, så vi får bare være glad for at Chanel er død.

Jeg tror ikke hun hadde likte om noen gikk ned på henne, for å si det sånn.

Siris walk er helt ok, under en moteuke i New York hvor hundrevis av piker fyker opp og ned på catwalks, ville man ikke skreket av begeistring og notert seg et splitter nytt talent.

Caroline Winberg, derimot, som Victoria’s Secret-modell, har en helt annen tilnærmingsmåte.

– Hos oss handler alt om personlighet, forklarer hun.

– Dere må smile, flørte med kamera, med publikum og dere må eie scenen.

Så svaier, hopper, danser, smiler, vinker, luftkysser og vifter Caroline seg opp og ned catwalken, og hadde hun vært ukjent og dette hennes første møte med for eksempel Tyra og hennes panel, ville hun blitt kastet ut etter bare et par skritt.

– What is this?! ville Tyra skreket. – Porn?!

André og Miss Jay ville gispet av forskrekkelse og rullet med øynene og påkalt høyere makter.

Men hos Victoria’s Secret handler det om sex, så da spiller vi på sex – selv den formen for sex som gjør alle sjenerte og får dem til å stirre ekstra lenge ned i mobiltelefonene sine.

Siri forteller jentene at det er Victoria’s Secret-gangen de er på jakt etter, og den mest sexy av dem kommer til å få en veldig eksklusiv ettermiddag.

Jentene hviner og begynner å øve seg foran speilet.

– Husk, det handler om å være komfortabel i høye hæler, sier Siri.

– Jeg jobber jo i skobutikk, så jeg regner med at det er en fordel, sier Lovise.

– Hva om jeg får blackout og ikke har noe å komme med? bekymrer Ine seg.

– Jeg gruer meg til å være påtatt entusiastisk og glad. Det blir flaaaaauuuut! stønner Frida (LESBISK!).

– Jeg så en del av walkene, og det var jævla dårlig, lizm, sier Rachana med sin sedvanlige medfølelse.

– Jeg har jo former, da, så jeg får bruke dem, selv om jeg ikke kan gå, sier tykke-Kristina, og legger inn en «ho dip» midt i det hele (det eneste hun mangler en metallstang, så kunne hun kjørt en liten poledance-sekvense).

Men Siri, Miss Joy og Carolina rister av latter – glad latter – så da var jo det bare fint.

Ine vifter med armene og flørter vilt, hun forsøker til og med å lokke til seg Carolina med en fingerbevegelse, noe som gjør at Siri, Miss Joy og Carolina rister av glad latter.

Frida freser ned runwayen i det samme antrekket som de andre – hotpants, singlet, englevinger og sorte, høyhelte sko, men i tillegg har hun på seg tykke nerdebriller som hun vipper ned på nesen og gir dommertrioen en heftig blunk med øyet, noe som gjør at Siri, Miss Joy og Carolina rister av glad latter.

Men vent nå litt…

Hvis jeg spoler tilbake, så kan jeg jo tydelig se at det er det samme bildet av ristede glad latter som klippes inn! Har produksjonen sovnet på opptak igjen nå, og det sitter en stakkars redigerer i et vinudsløst rom med beskjed om å gjøre sekvensen ”happy” bare basert på det samme bildet? Stakkars fyr.

– Jeg har aldri gjort Victoria’s Secret før, sier Ayla, – men jeg har en fordel vet at jeg kan gå i høye hæler. Pluss at jeg har planlagt et par mooooves, da.

Lite vet hun at det er hennes «famous last words».

Aylas moooves sender henne med et hyl rett i gulvet som en våt striesekk. Der blir hun liggende og klynke, mens dommertrioen holder seg forskrekket for munnen.

– Akkurat i det jeg skulle gå ned, så skjedde det noe i kneet, det var som om noen bristet, liksom, forklarer Ayla (akkurat som det var noe i hjertet hennes som bristet da Marlen stjal hoppet hennes i forrige uke. Det heter BRAST, for helvete!).

– Staaaaakar Ayla, ulykkesfuglen, sier Marlen med teaterhøyskoleinnlevelse (de er tross alt BFFs her inne).

– Hvis det skal skje noe med deg hver eneste gang under hver eneste shoot, så kan du ikke jobbe i denne bransjen her, sier Rachana trøstende.

– Hun overdriver, sier Malin med det store hjertet. – Hun gjør det bare for å få sympati.

Nok en gang bæres Ayla inn og legges på en sofa for å få hvile og drikke, og hun sier det er kjipt å være den som driter seg ut to ganger på rad, men hun mener at hun nå har brukt opp uflaksen sin, så da burde jo alt være i orden – nei, hun sier jo ikke det, hun sier:

– Nå har jeg brukt opp all uflaksen, så nå er på tide at noen andre driter seg ut.

Sånn ja. Ha alltid plass til andre menneskers tabber og feil i hjertet ditt, det er slikt som skiller oss fra de andre menneskeapene.

– Vi fikk beskjed om å ha det gøy og være oss selv, så da tok jeg loser-tegnet litt diskret mot de andre jentene, forklarer Malin etter sin walk, hvor hun ved siden av å veive litt med armene, klaske seg på rompa også har tatt seg tid til å lage en L av peke- og tommelfinger og rette den mot de andre jentene.

Riktignok må TV3 vise den i sakte film for at vi skal få den med oss, men sannelig – der er den, dette internasjonale tegnet på sjenerøsitet og støtte.

Nå smiler ikke dommertrioen i beanbagene sine, tvert imot holder Carolina en alvorlig monolog om hvor viktig det er å ha venner i bransjen, å kunne samarbeide, mens Siri lurer på hvordan Malin hadde reagert hvis noen hadde gitt henne loser-tegnet.

Malin blir konfrontert i plenum.

– Så jeg at du laget loser-tegnet til de andre jentene? spør Siri.

– Det var bare for løye, svare Malin.

– Hva? sier Siri, sint på et slikt tullete dialektord.

– For å være morsom, forklarer Malin.

– Synes du det var morsomt? bjeffer Siri.

– Nei, ikke hvis noen tok seg nær av det, svarer Malin og trekker på skuldrene. Hadde hun hatt en potetgullpose ville hun antagelig spist skjødesløst av den, akkurat som forrige gang hun fikk kjeft for upassende utbrudd.

Siri tar på seg utestemmen og erklærer at loser-tegnet er forbudt, at man simpelthen ikke oppfører seg slik som modell (dette er jo en stund siden Naomi Campell kastet en telefon i hodet på en resepsjonist på et hotell i New York).

Malin himler med øynene til kamera. – Jeg synes jeg kan få være meg selv, og hvis jeg synes det er gøy, synes jeg at jeg burde få gjøre det, slår Malin fast.

Å, jeg håper hun blir lenge i huset. Ingenting er bedre enn modeller som er fast bestemt på ikke å lære noe som helst – verken av øvelser aller andre mennesker.

– Jeg like at Malin fikk kjeft, for hun gjør mye dumt, sier Frida (LESBISK!) fornøyd.

Så har plutselig Siri kåret Marlen til dagens beste runway-ganger, og hun tar med seg sin BFF Ayla til 20 minutter redaksjonell spa-reklame, hvor de endelig kan få «jentetid», i motsetning til all den «jentetiden» som finnes oppe i huset.

«Jentetiden» brukes til å veve konspirasjonsteorien enda tettere – de er nå Marlen og Ayla mot resten, for ingen av de andre jenten var glade på deres vegne.

Hoppe i huset er alle enige om at Marlens walk var kjedelig og at hun ikke fortjente å vinne.

– Vi synes Ayla er ganske plagsom og rar og vi hadde håpet at hun ikke skulle vinne, furter Malin.  – Hun virker som en dramaqueen og det var ganske løye da hun datt.

De andre jentene gjenskaper det dramatiske øyeblikket opp på terrassen, og Rachana gjentar sitt medmemmenskelige motto:

– Du har ingenting i denne bransjen å gjøre hvis det skal skje deg noe hele tiden, lizm.

Drama. Drap. Gjenger. Overfall. Dop. Prostitutert. Vi er i downtown LA, hvor husfotograf Erik skal gjøre den største moteklisjéen av dem av alle: haue couture mot en bakgrunn av bilvrak, taggete vegger og muligens en fattig person i i utkanten av bildet.

Jentene forsøker forklare hva haute coutre er, men ingen av dem vet helt vet hva det er – bortsett fra at det kanskje er en kjole det bare finnes én av. Det er som å spille fotball uten å vite hva offsideregelen er.

Det er forsvinnende lite vold og drap og overfall under opptaket, men litt drama klarer gjengen å hoste opp.

Marlin har omvendt plattfot og strever med å stå på skoene, selv med oppmuntrende tilrop fra Erik, som jeg plutselig oppdaget snakker som Ari Behn, med selpne z’er.

Miss Joy er dypt sjokkert over at Marlen kan gå fra runway-vinner til dame med støttehjul på under et døgn, mens han har selv byttet fra MC-jakke til grønn hoodie, gule nylonsokker og joggesko

Amalie gråter fordi ingen av kjolene passer og hun føler seg urettferdig behandlet, for de visste jo at hun var stor da de tok henne med og hun har blitt mindre, men hun blir jo ikke skinny over natten, heller. Snufs, hulk.

Miss Joy er fra seg over at frøken Bibel-beltet, Celine-Therece, iført en kjole så kort at om hun har hår på private deler på kroppen burde det synes.

– Hon var fiiiiierce! hojer Miss Joy og ser for seg at Jesus sitter på en sky og skriker «girl, you’re showing everything!», i den grad Jesus har tid til sånt. Personlig håper jeg han er opptatt i Syria, men et alt å dømme sitter han bundet fast på hender og føtter i Kongressbygningen i USA, stakkars fyr.

Malin sutrer over lyset i øynene og dommerne har mistet all sympati for henne. Mens Ayla får beskjed om å gjøre en jobb uten å besvime eller falle eller at de  må tilkalle leke.

– Hon var fiiiiiiiierce! jubler miss Joy.

Ine blir som besatt og leverer poseringer og linjer hun ikke ante hun hadde i seg,

– Nesten for mye av det gode, jo, sier Siri.

Men det store spørsmålet er om Frida (LESBISK!) skal kunne bære rosa paljettkjole – ”det er jo ikke helt meg,”  kremter hun lesbisk – men hun ser ut til å takle det helt utmerket.

Kristina får trioen til å skrike i ekstase, Hun bøyer seg fremover, bakover, vrir seg i god Victoria’s Secret ånd og Miss Joy mener hun absolutt har noe å lære de andre jentene,

Dagen er over og skrikene kommer av SMS om at noen av dem skal ut i morgen.

– Andre enn meg som bør ut, i hvert fall, sier Malin, – for jeg takler kritikk veldig bra.

Så beynner hun å gråte fordi hun savner familien og fordi det ikke er så lett å være her,

Plutselig er vi i juryrommet og Siri drar frem et par seriøse sko, hvor foten er like høy som hælen, for nå skal jenten gå en ekte high fashion-runway.

De vakler, stopler, vaier og et par av den snubler til bekymret hvining fra dommerpanelet, men sekvensen har ingen funksjon annet enn å få oss til å le.

Ferdig med den. Nå bilder.

Caroline synes ikke Rachanas bilde er haute coture. – Du må øve deg foran speilet.

Hadde Rachana vært som Carrie, ville løse gjenstander flydd gjennom rommet, før dørene smekkes igjen og alle brenner inne.

La Donna er ikke imponert over Ines bilde  – «du ser kinkig ut» – men hyggelig at Ine hadde det hyggelig på fotoshoot, da. Grynt.

Kristina, som fikk massiv jubel av Siri, Erik og Miss Joy i går for sine noe risqué positurer, blir most av hun som vanligvis oppfordrer modeller til å flørte og spille på sex.

– Forferdelig, utbryter Carolina, – Du ser ut som en Slitz-tjej. EN sånn jente som gutter sitter hjemme og runker til.

– Ja, du mister litt av den couturglansen, sier Siri og ror i vill fart vekk fra komplimentene hun ga Kristina dagen i forveien.

– Jeg vet ikke om vi zer på de zamme bildene, azzå, prøver Erik å forsvare seg, men sjefsøstrogenet har talt.

Celina-Therece, med den korte kjolen som gjorde at Jesus så alt, får kjeft.

– Det ser ut som en reklame for en hobbyforretning i Arendal, sier La Donna.

Og La Donna er på en rull. – Jeg sovner av å se på dette bildet, sier hun om Ayla, som også fikk bare ros av Siri og Miss Joy i går.

Ingebjørg, derimot, får La Donna til å juble på italiensk, noe som viser at italiensk er et utmekret Top Model-språk. – Du ser ut som en Vogue-forside, sier La Donna.

– Du kunne vært en Karl Lagerfeld-tjej, sier Caroline, – og gjøre en Chanel-kampanje.

Marlin får en ny runde med kjeft på grunn av loser-tegnet, men Caroline elsker bildet hennes.

Erik roser Amalies ansikt, men innrømmer at han må være «forsiktig med kroppen hennes», hvilket betyr at han ikke kan ta bilde av henne i alle vinkler for da kan alle se at hun er tykk/stor.

– Men fortsett å være positiv, sier La Donna, som er noe man sier til dem som ikke er tynne nok.

Redselen for at Frida (LESBISK!) skulle falle sammen og bli lesbisk i den rosa paljettkjolen var ubegrunnet – i stedet er hun simpelthen guddommelig og fantastisk.

Juryen er enige, og Siri får gjøre Tyra-rutinen med å dele ut beste bilde, som gikk til Lovise «som fremdeles er med i kampen om å bli Norges neste Top Model», så  Frida (LESBISK!) som megaimponerte juryen – så i rask rekkefølge: Ingebjørg, Marlen, Kristina, Ine, Amalia, Rachana, Ayla, og til slutt er det Celine-Therece og Malin som står igjen.

Hvem skal Siri velge?

Den søte og snille men som mangler konkurranseinstinkt, eller hun som tar bra bilder med oppfører seg dårlig resten av uka?

De velger den søte og snille uten konkurranseinstinkt.

– Jeg synes jeg ble stemt hjem på dårlig grunnlag, sier Malin. – For mange av de andre jentene som fikk for mange sjanser selv om de har tatt dårlige bilder.

Hun bestemmer seg i hvert fall for ikke å bli modell i LA, siden det virker som om hvem som helst kan bli modell der (bortsett fra henne), så da velger hun heller New York eller London.

—-

Og vips så er det neste uke, hvor jentene skal få testet sine skuespillererfaringer i en liksom-reklamefilm i regi av Reinert «Ray Kay» Olsen, som var 16 da lekte med knapper og spaker på lokal-TV i Haugesund, men etter å ha laget videoer for Kurt Nilsen og Paperboys, fôr han av gårde til Los Angeles, og nå lager han musikkvideoer for Lady Gaga, Justin Bieber, Beyoncé og James Blunt.

Ingen tullegutt dette her, altså.

Jentene får beskjed om at det skal handle om skuespilleri, fordi en god modell er også en god skuespiller, og en god skuespiller er også en god modell (Rene Russo, Cybill Shepherd, Charlize Theron etc.).

Ray Kay har også på seg hettegenser og slakk t-skjorte, men i motsetning til Miss Joy har han lange benklær.

Den fiktive reklamefilmen for tyggegummi skal slutte med at de skal kysse en gutt, noe som får to jenter til å frike ut, men av helt forskjellige årsaker: Bibelbærende Celine-Therece mener det strider i mot hennes religion å skulle kysse en mann hun ikke er gift med, mens Frida (LESBISK!) ikke kan se noe forfriskende i måtte kysse en fyr bare fordi tyggegummien gir god ånde.

Etter bare et par jenter kan Ray Kay slå fast at ingen av jentene ville fått jobben, men jeg tenker det skyldes like mye at man ikke forstår hva de sier med munnen full av tyggegummi. Det er en grunn til at man putter tyggegummien i munnen helt til slutt i en tyggegummireklame og bare går.

Miss Joy kan fortelle at den mannlige modellen synes Frida (LESBISK!) var den beste kysseren, men Frida (LESBISK!) bare trekker på skuldrene og slår fast at vi lesbiske går fullt og helt inn for alt. Jepp. Slik er det på denne siden av filen.

Bibel-Celine blir kåret til den beste skuespilleren, så hennes religiøse overbevisning må nok antas å være mer en veiledning enn en fast sti å følge. Hun får en premie, en dag på Universal Studios, sammen med Amalie, og alle som har vært der vet at det er morsomt å være der, men ikke så morsomt å se film av folk som er der.

Så vi spoler til vi befinner oss ute i Mojave-ørkenen hvor dagens fotoshoot skal finne sted.

Miss Joy, i dag i hvit dressjakke og hvit shorts, forteller at jentene skal formidle en følelse av armageddon – verden har gått under, og dette er det eneste som er igjen.

– Desperasjon! Only survivor! Redsel! Get me the fuck out of here! skriker Miss Joy.

Ayla skal leve seg inn omgivelsene, men føler seg midt på treet.

Amalia skal ta det på sparket, og håpe det ser troverdig ut.

– Bryt sammen! Skriiiik! roper Miss Joy, men Amalia høres mest ut som et overrasket mus.

Marlen, derimot, stjeler Amalias skrik – hvorfor finne på noe på egen hånd? – og skriker så høyt at Miss Joy gir henne en klump med pinner som en slags Oscar.

Rachana får høre at hun er H&M eller Zara, «no model acting there,» snøfter Miss Joy.

Frida får kjeft fordi hun er for Playboy der hun vrir seg rundt på bakken, mens Ine forsøker å skremme seg selv til å gråte – noe hun nesten klarer.

Celina-Therece går inn i rollen som the only survivor ved å stå på ett ben eller løfte hendene opp til ansiktet som i en gammel stumfilm.

Hjemme i huset går debatten høyt om skuespilleri vs. posering, og Ayla sier at hun skal vinne hele greia fordi hun ikke gidder å gjøre noe halvveis. Det samme sier Bibel-bæreren – det er faktisk det eneste som står i hodet på henne akkurat nå.

Bøkenes bok får bare vente.

Backstage får Siri vite at både reklamefilmen og fotoshooten var blant de dårligste hittil, og La Donna knurrer i bakgrunnen. Slurv finnes ikke i hennes ordbok, i hvert fall.

– Jeg hører at innsatsen deres har vært laber denne uken, sier Siri, så strengt hun kan. – Og det går ikke. Det står mye på spill – husk at vinneren flys til Milano og får sjansen til samme karriere som meg, og det burde være en inspirasjon!

Aylas armageddonbilde får kalkun-stempel av Erik, som har tatt bildet.

Lovisas pose passer ikke til omgivelsene. – Riktig bilde på feil dag, sier Erik.

Ine får ros, men kjeft fordi beina ser for korte ut.

Rachanas bilde er ok.

Marlens bilde får kjemperos.

Frida er misfornøyd med sitt bilde, men dommerne synes det ser praktfullt ut.

Ingebjørg får ros.

La Donna mener Amalies desperasjon skyldes at hun lengter etter at sjåføren skal komme med mat.

Celine-Terece klager over at hun fikk dårlige instruksjoner, noe som får La Donna til erklære at det er det dummeste hun har hørt.

Kristina får bare ros.

Dommerne kakler seg i mellom, så er de enige, og Siri får gjøre Tyra-rutinen med å dele ut beste bilde til Kristina.

Deretter følger Ingebjørg, Marlen, Ine, Lovise, Rachana, Frida, Amalia – og de som står igjen er de to som bare har én tanke i hodet: å bli Top Model Norge.

Hvem blir? Den søte jenta som aldri gjør noe galt men heller aldri noe riktig, eller den erfarne skuespilleren som ga oss et av de svakeste bildene?

Ayla får bli.

Celina-Terece må pakke ned Bibelen og håpe at Herren har glamorøse planer for henne andre steder.

– Men jeg fortsetter som modell, selv om denne døren lukket seg, åpnet det seg tusen andre, sier Celina Terece i stillheten som er når ingen andre dører åpner seg.

Neste uke blir det Paradise-lignende tilstander i huset, og Siri må fortelle Lovisa at hun faktisk er blitt for tynn for bransjen (hahahahahaha!).