Her på Filter har vi ofte klaget fælt over at norske distributører venter for lenge med å lansere amerikanske komedier på kino – gjerne uker, av og til flere måneder etter at den er kommet ut i USA.

Vi skjønner jo at hjemlige billettkjøpere gjerne har en litt annen smak enn amerikanerne, og vi forstår at det kan være okei å plassere en «Nr. 1 i USA!»-setning øverst på plakaten. For oss utenfor bransjen er det imidlertid viktigere at unge komielskere henter masse info fra nettet, og at kjernemålgruppens entusiasme synker betraktelig når man blir nødt til å vente for lenge.

Derfor ble vi ganske glade for å se at  «Bad Neighbours» med Seth Rogen og Zac Efron fikk premiere samtidig i USA og Norge fredag, og at det tilsynelatende var  en vellykket strategi: Filmen ble sett av 17 414 nordmenn i helgen, noe som holder til en topplassering på kinolistene.

Riktignok snakker vi ikke suksess i samme skala som i USA, der filmen er blitt en av årets aller største suksesshistorier – med 51 millioner innspilte dollar fra fredag til søndag.

Men sett opp mot andre filmer det er naturlig å sammenlikne den med kan «Bad Neighbours» definitivt klassifiseres som en suksess.

Det er for eksempel verdt å minne om at regissør Nicholas Stollers to forrige filmer – «Get Him to the Greek» og «The Five-Year Engagement» – ikke engang ble satt opp på kino her til lands, mens debutfilmen «Forgetting Sarah Marshall» bare ble sett av i overkant av 4000 i premierehelgen.

«Bad Neighbours» fikk generelt gode kritikker i USA, og flere hjemlige medier – som NRK Filmpolitiet, Filmmagasinet og Dagsavisen – har også omtalt filmen i rosende ordelag. Dagbladet kastet imidlertid en treer på terningen, mens Aftenposten ikke anmeldte den i det hele tatt.

Vi troppet opp selv opp på pressevisningen av filmen med skyhøye forventninger, og ble egentlig bittelitt skuffet. Men det kan jo også være en sammenheng med at pressevisninger gjerne blir helt feil kontekst å se denne typen komedier.

badn

Uansett: Simen Rognerud, direktør hos distributør UIP, ser en utvikling der det blir stadig viktigere å komme nær utgivelsesdatoen i USA på grunn av piratvirksomhet. UIP hadde opprinnelig tenkt til å lansere «Bad Neighbours» i slutten av juli, men ombestemte seg:

– Når man har filmer spesielt rettet mot en yngre målgruppe må man ta hensyn til at piratvirksomhet er et vesentlig element, og da blir det viktig å ligge tett på USA. Sett i ettertid ventet vi for eksempel kanskje litt for lenge med en film som «Anchorman 2» – hadde vi gitt ut den litt tidligere, ville vi garantert fått høyere tall, sier han til Filter.

Han kan imidlertid ikke love at de vil slippe alle sine filmer samtidig som USA framover.

– Det blir en vurdering fra gang til gang. Vi har jo ikke ubegrensede midler til markedsføring, og av og til kan det være lurt for oss å dra nytte av gode lanseringer i andre markeder før vi setter opp en film. Det er ikke alle filmer som er like utsatt for pirater heller, sier Rognerud.

Like bra gikk det ikke for den andre amerikanske storfilmen som ble satt opp i helgen: «Pompeii», med «Game of Thrones»-kjenningen Kit Harington, ble sett av snaue 6000 og gikk inn på sjette plass på kinolista.

Svenske Anna Odell har fått strålende kritikker for «Gjenforeningen», og den ble sett av snaue 2000 mennesker i helgen.

Hele kinolista:

1. Bad Neighbours 17 414 (17 414 totalt)
2. The Other Woman 14 921 (52 935 totalt)
3. The Amazing Spider-Man 2 10 336 (97 773 totalt)
4. Rio 2 8 868 (168 916 totalt)
5. Bamse og tyvenes by 7 794 (8 485 totalt)
6. Pompeii 6 037 (6 107 totalt)
7. Doktor proktors prompepulver 3 515 (352 267 totalt)
8. Brick Mansions 2 980 (9 996 totalt)
9. Divergent 2 936 (97 440 totalt)
10. Gjenforeningen 2 120 (3 149 totalt)