I den kommende britiske thrilleren «Locke» drar Tom Hardy en «Phone Booth» og prater i telefonen gjennom brorparten av filmen.

Og ettersom det ikke lenger er så mange telefonkiosker å oppdrive, står Hardy fritt til å kjøre rundt i bilen sin mens han tar noen rimelig viktige handsfree-samtaler med Bane-stemmen sin (heldigvis uten maske på).

Hardy, som spiller den betongharde betongingeniøren Ivan Locke, opplever at en tabbe han gjorde sju og en halv måned tidligere tar ham igjen med potensielt svært alvorlige følger for både ham selv, familiens hans og hele bygningsprosjektet han jobber på.

Alt må løses, om mulig, over telefonen fra bilen gjennom filmens 90 minutter.

Bare konseptet bak den finurlig forlokkende Steven Knight-filmen er nok til å øke pulsen en smule: Opprinnelig ble vi fortalt at innspillingen skulle foregå over nøyaktig like mange minutter som filmen varer – noe som trygt kunne sies å ta det stressende sanntidsgrepet til nye høyder.

I de offisielle produksjonsnotatene kan vi imidlertid lese oss fram til at innspillingen foregikk over fem netter. Hardy er den eneste skuespilleren vi får se i filmen, mens de andre (blant andre Ruth Wilson, Olivia Colman, Andrew Scott, Ben Daniels) snakket live med Hardy over telefon fra et hotellrom i London.

Ideen til filmen fikk Knight mens han jobbet kameratestene til hans forrige film, «Hummingbird» – han ble så imponert av resultatet han fikk fra et Alexa-kamera festet til en bil i bevegelse:

– Det var helt hypnotiserende. Byer og veier er svært vakre om natta, jeg kunne se på dem i timer av gangen. Så jeg begynte å tenke på om man kan fortelle en historie som utelukkende utspiller seg i et kjøretøy, sier Knight i produksjonsnotatene.

Skal vi tro mottakelsen filmen fikk under premieren på filmfestivalen i London før jul, funket det veldig bra – filmen har nesten utelukkende fått svært gode anmeldelser.

Også andre filmer fra i fjor med tilsvarende konsepter viser at det er mulig å fange publikums oppmerksomhet med få skuespillere i en begrenset setting: I «Gravity» er det bare Sandra Bullock og George Clooney som kjemper for livet i det (riktignok enorme) verdensrommet, mens Robert Redford gjorde en svært imponerende jobb alene på det (også ganske svære) havet i «All is Lost». Gjennom årene har det også vært en rekke eksempler på filmer som utspiller seg i svært trange rom.

Dette er forøvirg bare en av mange filmer fra det ekstremt hardtarbeidende sexsymbolet Tom Hardy som er på vei: I månedene som kommer skal han spille Elton John, Everest-fjellklatrer, russisk drapsetterforsker i filmatiseringen av «Child 44» og selveste «Mad Max».

«Locke» har britisk premiere 14. april, men er foreløpig ikke satt opp med noe kinodato i Norge (noe som godt mulig tilsier et rett-på-VOD-slipp).