Uavhengig av hva du syns om Gordon Ramsay, er du klin nødt til å få med deg episoden med Amy Bouzaglo fra sesongavslutningen på Ramsays «kom-og-redd-min-restaurant»-program «Kitchen Nightmares».

For det var slett ikke bare kjøkkenet som var et mareritt på spisestedet Amy’s Baking Company i Scottsdale, Arizona. Selv den hardføre Ramsay måtte til slutt gi opp for paret Samy og Amy Bouzaglo, som har en mildt sagt spinnvill måte å drive restaurant på.

Når Ramsay møter Amy for første gang, legger hun ikke skjul på at hun er litt smågal. Hun snakker med kattene sine, men det er jo ingen motsetning mellom det og å kunne lage lekre kaker.

Ifølge Amy er ikke maten problemet. Hun er offer for et internettkomplott, der en flokk «cyber bullies» har rottet seg sammen om å skrive dårlige anmeldelser på Yelp.

Når den slags skjer, og man heter Amy Bouzaglo, vender man ikke blikket ned, men tilkaller en stjernekokk som kan fortelle hele verden at de tar feil.

Men Amys pizzaer er rå. Burgerne er gjennomvåte av dressing, og den «ferske» raviolien kommer direkte fra fryseren.

Maten er likevel ikke det største problemet.

For Amy lever så til de grader opp til kallenavnet «Crazy Amy». Hun sparker en nesevis servitør på stedet, anklager Ramsay for ikke å ha smaksløker, stjeler servitørenes driks og ringer etter politiet hvis gjestene klager over å vente mer enn halvannen time på en pizza.

Og så er det Amys «crazy eyes» når hun blir ekstra hissig.

Så kunne man kanskje tenke at Amy og Samy var offer for konseptet de var med på.

Det er jo tv, og kanskje var paret utsatt for ensidig redigering?

Men det var før en Facebook-meltdown som må gå over i historien som en av verdens verste:

Forsøket på damage control i etterkant var like desperat. I en pressemelding annonserte paret at Facebook-siden var blitt hacket.

«Vår Facebook, YELP, Twitter og hjemmeside er åpenbart hacket. Vi jobber med lokale myndigheter og FBIs enhet for datakriminalitet for å sikre at det ikke skjer igjen. Vi har ikke skrevet alle disse forferdelige tingene», skrev de på Facebook-siden i etterkant av en rekke truende, aggressive statusupdates.

En forklaring som ikke virker særlig troverdig når man kjenner til Amys tidligere håndtering av dårlige Yelp-anmeldelser.

I 2010 svarte hun på en énstjernes anmeldelse, og anklaget den kritiske gjesten for å være en utsendt spion for en annen restaurant:

«Det er tydelig for meg hvorfor du var her ALENE på en lørdagskveld. Les hvilken som helst av våre andre anmeldelser, og du vil se at ALLE elsker oss! De eneste som ikke gjør det, er våre konkurrenter. Vi visste at du var sendt fra en annen restaurant allerede før du bestilte pizzaen. Gjør oss en tjeneste og skån oss for ditt stygge ansikt og dine stygge meninger».

Etter ti dager i skjul fra media og sosiale medier-mobben, gjenåpnet Amy’s Baking Company tirsdag. Og tesen om at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet har kanskje noe i seg.

Flere hundre mennesker hadde angivelig allerede reservert bord for å oppleve Crazy Amy irl. Kanskje har hun lurt oss alle med et snedig pr-stunt?

Hvis du har 40 minutter til overs, kan du se programmet her. Og har du 80 minutter, kan du saktens bare se det igjen: