Det var sommeren Elvis Presley døde, Apple II-computeren ble lansert, seriemorderen David «Son of Sam» Berkowitz ble pågrepet og Djibouti ble selvstendig stat. Thanks, Wikipedia. Det er egentlig bare en grunn til at 1977 gikk inn i historiebøkene som en av de største kinosomrene i filmhistorien. Og nei, det var ikke bare fordi «Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet» hadde premiere da.

Filmindustrien i USA prøvde fortsatt å summe seg etter at den unge stjerneregissøren Steven Spielberg to år tidligere hadde forandret spillereglene med sin fenomenale kassasuksess «Haisommer». Den første såkalte «summer blockbuster». I 1977 kom en endeløs rekke av sommerfilmer som prøvde å kopiere suksessen, deriblant:

«Tentacles» («Haisommer», bare med… en blekksprut)

 «Orca» («Haisommer» bare med en… hval)

«Tintorera» («Haisommer», bare med… en annen type hai)

«The Deep» («Haisommer, bare… basert på en annen roman av den samme forfatteren)

«Claws» («Haisommer», bare med en… bjørn)

«Day of the Animals» («Haisommer», bare med… en masse villdyr)

 «The Car» («Haisommer», bare med en… bil)

«Rollercoaster» («Haisommer», bare med… en berg-og-dal-bane)

«Empire of the Ants» («Haisommer», bare med… maur)

«The White Buffalo» («Haisommer», bare med… en hvit kjempebøffel)

Alle floppet skikkelig, med unntak av «The Deep» – som manglet et havmonster, men til gjengjeld hadde sexsymbolet Jaqueline Bisset i en våt T-skjorte.

Det var en enklere tid, syttitallet. Spielberg fintet ut alle etterliknerne senere samme år med sin «Close Encounters of the Third Kind» – men innen den tid hadde det popkulturelle verdensherredømmet blitt tatt over av en liten film laget av hans gode venn George Lucas, som utspilte seg i en galakse langt pokker i vold. «Star Wars» (senere omdøpt til «Star Wars: Episode IV – A New Hope»), kanskje du har hørt om den? Et operaisk space-heltesagn om en ung bondegutts erotiske dragning mot sin egen søster.

Sjefene på 20th Century Fox hadde sine store tvil om «Star Wars» ville være i stand til å tjene inn kostnadene, men de hadde heldigvis studioets store sommerfilm klar noen uker senere. Så hvis kinoene skulle få tilgang til årets storfilm var de pent nødt til å sette opp «Star Wars» først. Studioet hadde brent av mesteparten av markedsføringsbudsjettet på en selvskreven suksess; et nesten tre timer langt melodrama basert på en bestselgende roman av Sidney Sheldon, med stjerneskuddene Marie-France Pisier og Michael Beck. Ja, jeg snakker selvfølgelig om den tidløse klassikeren «The Other Side of Midnight»: 

Et bra eksempel på at den amerikanske filmindustrien tradisjonelt har vært drevet av folk som ikke akkurat kan sies å ha fingeren på pulsen. «The Other Side of Midnight» endte opp med å floppe forferdelig, og er helt glemt i dag – mens «Star Wars» ble et popkulturelt fenomen uten sidestykke, verdenshistoriens mest innbringende film (frem til rekorden ble tangert av Spielbergs «E.T.»), og skapte et medieimperium som over førti år senere er større enn noensinne.

«Star Wars» hadde først norsk premiere i desember 1977, da den ble slaktet av flere kritikerne. Aftenposten avskrev filmen som «dill i rommet» mens VG kastet en lunken terning-treer og hevdet at dette var en «konvensjonell og klisjepreget historie». Til gjengjeld fikk «Star Wars» begeistrede tomler opp fra Arbeiderbladet (nå Dagsavisen)…

…og Dagbladet.

Ellers nådde ikke flere av de mest banebrytende filmene fra sommeren 1977 norske breddegrader, takket være den drakoniske filmsensuren her hjemme.

Blant sommerfilmene som ble totalforbudt i Norge dette året var blant andre Dario Argento-klassikeren «Suspiria», Chuck Norris-actionkomedien «Breaker! Breaker!», «Fight for Your Life»«Too Hot to Handle», samt Quentin Tarantinos favorittfilmer «Rolling Thunder» og «Inglorious Bastards».

 Krigsfilmer var fortsatt populære på sommerkinoene i 1977, med blant andre «A Bride too Far», «MacArthur» og Sam Peckinpachs «Cross of Iron». Sånn ellers er det muligens også verdt å nevne at Ron Howard regidebuterte denne sommeren med «Grand Theft Auto», mens Ridley Scott regidebuterte med «The Duellists»:

Sånn til slutt, her er ti andre sentrale sommerfilmer fra 1977:

«Smokey and the Bandit»

«The Spy Who Loved Me»

 William Friedkins «Sorcerer»

 Martin Scorseses «New York, New York»

 Woody Allens «Annie Hall»

 «The Kentucky Fried Movie»

 «Pumping Iron»

«The Hills Have Eyes»

«Sinbad and the Eye of the Tiger»

 «Capicorn One»