Judd Apatows «This is 40» var en av fjorårskomediene jeg i utgangspunktet gledet meg mest til – Apatow har som regissør laget en rekke av 2000-tallets smarteste amerikanske komedier, blant dem «Knocked Up», «The 40 Year Old Virgin» og «Funny People».

Men kritikkene i USA var ikke SÅ gode, heller ikke besøkstallene (88 millioner innspilte dollar på verdensbasis, mens produksjonsbudsjettet lå på 35 millioner).

Filmen var opprinnelig satt opp med en utgivelsesdato på kino i Norge i januar (bare noen uker etter USA-premieren), men ble ganske kjapt utsatt. Først én gang, og så igjen til mai.

Nå har distributør UIP  omsider besluttet at filmen ikke skal opp på kino i Norge i det hele tatt.

Vi plukket opp nyheten via Comoyo Filter-skribent Ulrik Eriksen på Twitter:

Jeg klarte ikke å holde meg, og har allerede sett «This is 40» via amerikanske iTunes. Helt personlig har jeg ikke veldig store problemer med å skjønne distributørens beslutning, da «This is 40» trolig er blant Apatows svakere filmer til nå. Et syn som deles av majoriteten av amerikanske og engelske kritikere, der filmen har vært ute både på video og kino en stund allerede.

MEN: Som filmelsker med en ganske stor interesse for bra amerikansk komikk, er jeg litt betenkt. «This is 40» deler nå skjebne med en rekke severdige komedier som ikke har vært funnet verdig en kinooppsetning de siste årene – «The Five Year Engagement», «The Muppets» etc.

Er det ikke rom for denne typen filmer på kino i Norge lenger? Er ikke et besøkstall på 20 000-30 000 for en amerikansk komedie nok til at den er lønnsom å sette opp på kino? Det kan virke sånn.

Og det ville kanskje vært greit hvis vi hadde et levende VOD-marked i Norge, som hadde mulighet til å tilby filmer som ikke skal på kino desto kjappere via sine plattformer. Kunne vi tilbudt «This is 40» på Comoyo i desember/januar, kanskje til en noe høyere pris (samme pris som en kinobillett?) ville vi blitt kjempeglade.

«This is 40» er jo en typisk dialogdrevet film, som kun de mest selektive filmsnobbene ville krevd å se på et stort lerret.

Problemet er at «This is 40» skulle opp på kino i Sverige (ble satt opp i mars), og Norden blir sett på som ett felles marked. Dermed må nordmenn vente til at filmen er ferdigspilt på svenske kinoer, og deretter forholde oss til den normale ventetiden mellom kinovinduet og den blir tilgjengelig på dvd/VOD.

Dermed får nordmenn først anledning til å se filmen flere måneder etter at den dukket opp på fysisk format i andre land, og dessverre også på The Pirate Bay. Moviezine hevder filmen først skal ut på dvd/VOD i Sverige i juli, men jeg håper det vil være mulig å få den til Norge noe kjappere.

For ivrige filmentusiaster er slik venting uansett helt uaktuell.

Vi tipper interessen kommer til å være temmelig laber når filmen omsider kommer ut i Norge. Og, selv om «This is 40» definitivt har sine mangler og feil, er det synd for en film hvis ambisjonsnivå gjør at den hadde fortjent en langt bedre skjebne.