Selveste Walt Disney Company har sagt jatakk til en ny, norsk tv-serie fra norske Storm Films, selskapet bak serier og filmer som «Julekongen» og «Kaptein Sabeltann og skatten i Rama Lama».

«Viking Skool» vil dermed bli tilgjengelig for flere hundre millioner husstander og få større distribusjon enn noen annen norsk-skapt TV-serie, hevder Storm Films i en pressemelding i dag.

Animasjonsserien retter seg mot målgruppa 6-11 år og er utviklet av Gisle Normann Melhus og Frederick Howard.

Den følger tre vikingskole-elever som ifølge Orion Ross, en av Disney-konsernets innholdssjefer og sitert i Variety, kan sammenliknes med førsteårsstudentene i «Top Gun» – bare at de skal bli vikinger istedet for jagerflypiloter.

«Serien blander det beste fra norrøn mytologi og norsk folklore med kjente situasjoner fra livet som
skolebarn. Vikingskolen behandler tema som vennskap, mot, og viktigheten av å gjøre skolearbeidet sitt, selv når det innebærer å stjele et nesehår fra en legendarisk trollkonge eller om det er time i ekstremvær-
navigasjon», ifølge pressemeldinga.

Ross skryter også av at dette blir «den første vikingserien som er skapt av faktiske vikinger».

Serien er tidligere støttet av den norske insentivordningen for utenlandske produksjoner i Norge, siden det er en koproduksjon med et irsk og et fransk selskap og skal regisseres av Maurice Joyce, en irsk animatør og regissør som tidligere har jobbet med blant annet «Beavis & Butthead» og «Teenage Mutant Ninja Turtles».

Norsk produsent blir Pål Røed («Hodejegerne», «Detektiv Downs»).

Howard og Melhus skal ha jobbet med serien i over ti år, så det sier seg selv at det er moro å få tilslag fra selveste musehuset.

– Makan til trang og lang fødsel, men endelig er hjertebarnet født. Vi er utrolig stolte av å endelig kunne vise verden at vikingene kunne mer enn å plyndre, brenne og slåss – de kunne være ganske morsomme innimellom også, sier Gisle Normann Melhus.

Det er ikke spesifisert hvordan Disney vil distribuere serien, men det er neppe far fetched å tenke at den blir å finne når selskapet lanserer sin egen strømmetjeneste neste år for å ta opp konkurransen med Netflix.