I går sprakk The Hollywood Reporter nyheten om at Fox planlegger en TV-serie basert på Alan Moore’s tegneserieroman «The League of Extraordinary Gentlemen».

Fortellingen handler om kjente viktorianske figurer som Dr. Jekyll og Mr. Hyde, Kaptein Nemo og eventyreren Allan Quatermain som må slå seg sammen til et superhelt-team ledet av Mina Harker fra «Dracula» som har blitt rekruttert av britisk etteretning via bestefaren til James Bond. Jepp.

Sammen bekjemper de ymse trusler, som Fu Manchu og Sherlock Holmes’ erkefiende Professor Moriarty mens de tøffer rundt i Nemos ubåt, Nautilius.

Med de rette skuespillerne og produksjonsverdiene er det ikke veldig vanskelig å se for seg at dette kan bli en fantastisk tv-serie. Samtidig ville det vært en smule oppsiktsvekkende – den første vellykkede overføringen av en Alan Moore-tegneserie fra papir til skjerm.

Tegneserieforfatteren har nemlig ikke hatt noe lett forhold til Hollywood. Moore sitter ikke selv på rettighetene til de mest kjente verkene sine, og resultatet har vært en rekke slappe filmatiseringer av bøker han bevisst designet for å ikke være filmbare.

Først ble «From Hell», den kolossale og gjennom-researcha sagaen fra 1800-tallets London, kondensert til to helt greie timer med Johnny Depp. Deretter kom «The League of Extraordinary Gentlemen», en direkte katastrofal filmatisering av tegneserien med Sean Connery i sin aller siste filmrolle.

Moore så ikke noen av disse filmene, og lot være å blande seg inn i produksjonene selv om han fikk tilbudet. Da «From Hell» var på vei ut sa Moore til The Onions A.V. Club at:

– Om noen skal slakte babyen min foretrekker jeg at det ikke er meg.

Det var med «V for Vendetta» at Moore for alvor fikk en brodd mot filmbyen, etter at produsent Joel Silver påsto at forfatteren var oppspilt over filmatiseringen. I et intervju med MTV snakket Moore om hvordan han alltid krever å få navnet sitt fjernet fra filmatiseringer og nekter å ta imot inntektene han har rett på.

– Og likevel slapp de en pressemelding hvor det sto at jeg var oppspilt over filmen. Som var løgn. Jeg ba om at de trakk det tilbake, men det gjorde de ikke.

Han hata også måten filmen omskrev tegneserieromanen hans, som han mente spesifikt handlet om ting som fascisme og anarki.

– De ordene, «fascisme» og «anarki», finnes ikke noe sted i filmen. Den har blitt en liknelse for Bush-æraen for folk som er for skvetne til å lage en politisk satire om sitt eget land.

Heller ikke Zack Snyder’s modige forsøk på å yte «Watchmen» rettferdighet ble sett av Moore.

Til The Guardian oppsummerte han tankene sine om filmatiseringen slik:

– Ting vi gjorde på papir i «Watchmen» kan være grusomme eller sensasjonalistiske eller ubehagelige om du skulle tolke dem bokstavelig gjennom filmmediet.

Begrunnelsen hans var den samme som han har gitt for tidligere filmer:

– Når det bare er streker på papir har leseren kontroll over opplevelsen – det er et levende bilde. Og det gir det den nødvendige distansen. Det er ikke det samme når du blir dratt gjennom 24 bilder i sekundet.

En vellykket Moore-filmatisering har fortsatt ikke dukket opp, og det finnes dem som føler at Hollywood ødelegger bøkene hans. I MTV-intervjuet var imidlertid ikke Moore så bekymra for akkurat det.

– Noen spurte en gang Raymond Chandler om hva han syntes om at Hollywood ødela alle bøkene hans. Han tok dem med inn i arbeidsrommet sitt, pekte opp på hylla hvor alle bøkene sto og sa «Se, der står de. De har det bra. De er i orden.» Det er holdningen jeg må ha. Filmen har ikke ødelagt boka mi.

Det gjenstår å se om tv-serieformatet kan fare penere med bøkene hans enn det kinolerretet har gjort. Foreløpig harbare  Fox bestilt en pilot, med manus av Michael Green. Han har tidligere jobbet på serier som «Heroes» og «Smallville», og blir showrunner om piloten skulle bli plukket opp.

Uansett hva som skjer vil vi fortsatt kunne kose oss med Moore’s finfine tegneserier. Og de prater han gjerne om, som i dette intervjuet:

Og i dokumentaren «The Mindscape of Alan Moore»: