Siden 2005 har det absolutte høydepunktet for manusforfattere verden over vært den årlige utgivelsen av «The Black List».

Listen inneholder de beste uproduserte manusene fra året som har gått, og er valgt ut av et hundretalls ansatte i de store filmstudioene. I natt ble årets liste sluppet, og det kommer vi straks tilbake til.

Grunnen til at filmene ikke blir laget kan være mange, men hovedsaklig handler det om frykt for manglende inntjening. «Avatar» lå på dusinvis av kontorpulter gjennom hele 90-tallet, og ble avvist fordi historien og karakterbeskrivelsene til forveksling kunne minne om «Smurfene». «Abraham Lincoln: Vampire Hunter» ble regnet som et av de morsomste manusene som det samtidig var vanskelig å realisere.

Det viste seg å være feil: «Abraham Lincoln: Vampire Hunter» ble realistert, men viste seg å være noe av det minst morsomme som har kommet ut på årevis.

Av andre sortelistede filmer som til slutt fikk se dagens lys finner vi «Django Unchained», «The Hunger Games» og «Zombieland», for å nevne noen.

Andre filmer forblir i skuffen. «Zombie Baby», for eksempel, har følgende synopsis: «Etter at alle zombiene er drept, finner et barnløst par en zombiebaby som de ikke har hjertet til å ta livet av». Jeg ville sett den, men ikke spyttet penger inn i den.

Det samme gjelder «Fucking Jane Austen», som omhandler to tenåringsgutter som er svært misfornøyd med det urealistiske mannsidealet forfatteren har innprentet hos dagens jenter. De blir sendt tilbake i tid, og må ligge med henne slik at hun skal forandre mening om menn.

I følge studioleserne er dette en litterær perle, på høyde med forfatterens egne verker. Men ingen har villet satse på den, merkelig nok.

Her er noen av årets beste refuserte manus:

Americatown
Ben Poole
I nær fremtid har Kina verdensdominans. Et lite stykke kultur finnes imidlertid fremdeles i hjertet av Hong Kong: Americatown. Og i Americatown finnes det en helt, som kjemper den lille manns kamp mot et voldelig kriminalsyndikat: En tidligere LAPD-konstabel.

Personlig har jeg bare en ting å utsette på manuset. Det burde helt åpenbart ha blitt kalt «Big Trouble in Little America».

Flower
Alex McAulay
En oppvekstshistorie om båndet som utvikler seg mellom en seksuelt eventyrlysten jente og hennes overvektige, mentalt ustabile stebror. Hvorfor Fox ikke kaster penger etter denne historien, kan jeg ikke skjønne. Jeg må åpenbart reevaluere alt jeg trodde jeg visste om film og kommersialisme.

Og ja, du skal få lov til å le av meg når Ellen Page og Michael Cera i tjukkasdrakt høster inn hver sin Oscar for deres sjelfulle tolkninger av dette togvraket.

The Ballad of Pablo Escobar
Matt Aldrich

Alle som så TV-serien «Entourage» fulgte med spenning hovedkarakteren Vince sin kamp for å få laget filmen om den colombianske narkobarnonen Pablo Escobar. To ting var sikkert: Denne filmen bør lages, og Vince (Adrian Grenier) bør ikke få hovedrollen.

I årets Blacklist har manusforfatter Matt Aldrich tilsynelatende skrevet en heltehistorie, hvor Escobar sloss mot en rivaliserende familie og sitt eget lands regjering for å beskytte familien sin.

Man of Tomorrow
Jeremy Slater

I et alternativt 40-tall, inngår de amerikanske myndighetene en avtale med en uovervinnelig gangster om å drepe Hitler i bytte mot Chicago, som han skal bygge til en drømmeby. Dessverre blir denne drømmebyen aldri virkelighet, og myndighetene vender seg dessverre mot den stakkars gangsteren.

Som egentlig ikke burde ha noe å si, da han nettopp ble beskrevet som uovervinnelig.

En fellesnevner for flere av årets refuserte filmer, er at det er tilsynelatende gode historier, men med protagonister det kan være vanskelig å selge.

Årets kleineste fortelling kommer for øvrig i voksenversjonen av «The Hangover»:

Cherries
Brian Kehoe, Jim Kehoe

Tre fedre hører om tenåringsdøtrenes planer om å miste jomfrudommen på skoleballet, og bestemmer seg for å stoppe dem.

Nå ser det ut som om fedrene og ikke tenåringsdøtrene er heltene i denne historien. Tre voksne menn som forsøker å hindre tre tenåringsjenter i å kopulere på selveste skoleballet, kan gjøre det vanskelig å trekke skoleballdemografien til kinoene. Filmskaperne har to valg: La jentene få pule, eller ikke la dem få pule. Uansett utfall, merker jeg at jeg ikke er interessert i å se filmen.

Med mindre de caster The Rock, Arnold Schwarzenegger og Jason Statham som de tre fedrene, så klart.

Resten av årets sorteliste, inkludert minst et par nazifilmer til, kan du lese her.