Tarantino om Uma Thurmans «Kill Bill»-kræsj: «Mitt livs største tabbe»

«Det var en av mine mest forferdelige feiltagelser (…) Jeg er skyldig i å ha plassert henne i den bilen. Men ikke på den måten folk sier jeg er skyldig».
Det sier Quentin Tarantino i et langt intervju i Deadline der regissøren adresserer den oppsiktsvekkende New York Times-saken med Uma Thurman som ble publisert lørdag.
I artikkelen føyet ikke bare Thurman seg inn i rekken av kvinner som har blitt grovt trakassert av Harvey Weinstein – produsent på Tarantino-filmer som «Pulp Fiction», «Kill Bill vol.1» og «Kill Bill vol. 2», alle med henne i store roller – men fortalte også hvordan hun følte seg presset til å gjennomføre en farlig bilscene i sistnevnte film.
Innspillingen av scenen endte med at hun kræsjet i et tre og pådro seg både nakke- og kneskader hun sliter med den dag i dag. Uten at det ble skrevet i klartekst var implikasjonen at Tarantino i beste fall hadde gjort seg skyldig i å ta en uakseptabel risiko med skuespillerens liv og helse; i verste fall ønsket å straffe henne for å ha motsatt seg Weinsteins påtrengende, seksuelle invitter.
I går gikk hun likevel ut på Instagram og klargjorde at hun ikke anklager regissøren for bilulykken.
Tvert imot takker hun ham for å ha hjulpet henne å lete opp filmopptaket av det som skjedde, og mener det er produsentene bak filmen – Lawrence Bender og E. Bennett Walsh i tillegg til Weinstein – som har «løyet og ødelagt bevismateriale» (Bennett og Walsh har så langt ikke kommentert anklagene).
Tarantinos egen forklaring av hendelsen er at han feilvurderte risikoen ved å la Thurman kjøre på den smale grusveien fordi kjøreretningen ble endret like før opptak. Han sier det var hans livs største tabbe og at de to hadde et anstrengt forhold i årevis etterpå.
I den nye kjøreretningen var svingen der Thurman kjører av veien og treffer et tre, mindre synlig enn i retningen Tarantino prøvekjørte veien. Quentin Tarantino avviser at han presset skuespilleren til å gjennomføre scenen istedet for å bruke en stuntsjåfør og viser til at det var den siste av en lang rekke stuntscener Thurman gjennomførte på egenhånd.
– Jeg lyttet til innvendingene hennes (…). Jeg visste hun var en dårlig sjåfør, men hun hadde førerkort. Etter å ha sjekket veien var jeg fornøyd og mente dette var noe hun ville klare helt fint. Jeg var langt fra sint eller opprørt, jeg var smilende, sier han til Deadline.
–Det var bare bilkjøring. Kanskje skulle vi ha gjort det, men ingen på settet tenkte på dette som noe stunt. Jeg antar jeg kan ha himlet med øynene da jeg hørte hun hadde innvendinger, men jeg er helt sikker på at jeg aldri ble sint, sier han.
I New York Times-artikkelen blir det også hevdet at Tarantino personlig steppet inn for andre skuespillere i scener der Thurman ble spyttet i ansiktet og blitt kvelt med kjetting – igjen, med en implisitt implikasjon om at han nøt å ydmyke henne. Det avviser Tarantino fullstendig.
– Uma delte ikke dette med Maureen Dowd (NYT-journalisten, red. anm.). Maureen Dowd intervjuet andre på settet som nevnte det for henne. Av en eller annen grunn er det blitt mye styr om dette, noe jeg overhodet ikke kan forstå, sier Tarantino, og forklarer at spyttingen tvert imot var nødvendig for å få unnagjort scenen på så få ubehagelige tagninger som mulig.
Han forteller videre om hvordan han presset Weinstein til å beklage den seksuelle trakasseringen overfor Thurman. Tarantino ble kjent med Weinsteins oppførsel gjennom sin daværende kjæreste Mira Sorvino. Hun var en av fire navngitte kvinner som sto fram med sine fortellinger om Weinsteins overgrep i en artikkel i The New Yorker som i oktober var instrumentell i å starte hele Metoo-kampanjen.
– Alle de gode tingene jeg gjorde står i Dowds artikkel, men de er ikke lagt vekt på, for at det ikke skal gjøre inntrykk, sier han.