Sundance-festivalen er over for denne gang, og forhåpentlig har bransjepamper verden over oppdaget filmer og filmskapere som kommer til å gjøre seg bemerket også langt utover kretsen av de spesielt interesserte.

I går ble Sundance-prisene (det er fryktelig mange av dem) delt ut, og hovedvinneren – regidebutant Damien Chazelles «Whiplash» – ser ut som noe man definitivt bør få med seg.

Filmen har to ordentlige Filter-favoritter i hovedrollen – uhyre karismatiske Miles Teller («The Spectacular Now») og JK Simmons. Sistnevnte spiller en totalt kompromissløs jazztrommelærer mens Teller er en ambisiøs elev, og filmen beskrives som en slags psykologisk thriller.

En jazztrommenes «Black Swan»? Vi får se – kanskje – hvis noen ser det kommersielle potensialet, og henter den til Norge.

«Whiplash» vant i hvert fall både publikumsprisen og juryprisen.

Én film alle nordmenn definitivt får se snart er Eskil Vogts «Blind» (norgespremiere 28. februar), som ble priset for beste manus av de ikke-amerikanske filmene.

Det er en hyggelig fjær i hatten for flinke Vogt, og trolig vil allerede sterk festivalinteresse for filmen bli forsterket av prisen.

Samtidig er ikke prisen noen garanti for massiv interesse – filmene som har vunnet prisene de to siste årene er «Wajma (An Afghan Love Story)» og chilenske «Young & Wild» (begge ble vist i Norge på Film fra Sør, men har ikke fått ordinær distribusjon i Norden).

For øvrig gikk den amerikanske manusprisen til en annen film vi er spente på, «The Skeleton Twins» med Bill Hader, Kristen Wiig og Luke Wilson:

Sundance pleier å være et bra utstillingsvideo for spennende dokumentarer, og hovedprisen her gikk til «Alive Inside: A Story of Music & Memory», om hvordan alzheimerpasienter responderer på musikk:

Nick Cave-dokumentaren «20 000 Days on Earth» virker også severdig, og hentet to priser (for klipp og regi i en ikke-amerikansk dokumentar):

Her er alle prisene:

U.S. Grand Jury Prize, Dramatic: Whiplash
U.S. Grand Jury Prize, Documentary: Rich Hill
World Cinema Grand Jury Prize, Dramatic: To Kill a Man
World Cinema Grand Jury Prize, Documentary: Return to Homs
Audience Award, U.S. Dramatic: Whiplash
Audience Award, U.S. Documentary: Alive Inside: A Story of Music & Memory
Audience Award, World Cinema Dramatic: Difret
Audience Award, World Cinema Documentary: The Green Prince
Audience Award, Best of NEXT: Imperial Dreams
Directing Award, U.S. Dramatic: Cutter Hodierne, Fishing Without Nets
Directing Award, U.S. Documentary: Ben Cotner and Ryan White, The Case Against 8
Directing Award, World Cinema Dramatic: Sophie Hyde, 52 Tuesdays
Directing Award, World Cinema Documentary: Iain Forsyth and Jane Pollard, 20,000 Days on Earth
Waldo Salt Screenwriting Award, U.S. Dramatic: Craig Johnson and Mark Heyman, The Skeleton Twins
Screenwriting Award, World Cinema Dramatic: Eskil Vogt, Blind
Editing Award, U.S. Documentary: Jenny Golden and Karen Sim, Watchers of the Sky
Editing Award, World Cinema Documentary: Jonathan Amos, 20,000 Days on Earth
Cinematography Award, U.S. Dramatic: Christopher Blauvelt, Low Down
Cinematography Award, U.S. Documentary: Rachel Beth Anderson and Ross Kauffman, E-TEAM
Cinematography Award, World Cinema Dramatic: Ula Pontikos, Lilting
Cinematography Award, World Cinema Documentary: Thomas Balmès and Nina Bernfeld, Happiness
U.S. Documentary Special Jury Award for Use of Animation: Watchers of the Sky
U.S. Documentary Special Jury Award for Intuitive Filmmaking: The Overnighters
U.S. Dramatic Special Jury Award for Musical Score: The Octopus Project, Kumiko, the Treasure Hunter
U.S. Dramatic Special Jury Award for Breakthrough Talent: Justin Simien, Dear White People
World Cinema Dramatic Special Jury Award for the Delightful Ensemble Performance, and How the Director Brought His Own Unique Universe into Cinema: God Help the Girl
World Cinema Documentary Special Jury Award for Cinematic Bravery: We Come as Friends
Short Film Audience Award: Chapel Perilous