Som programledere i to av de største satireshowene på TV, i tillegg til å være venner bak kamera, er Stephen Colbert og Jon Stewart gode å ha med i reklamekampanjer. Og når det er UNICEF og Lucasfilm som ønsket å sette fokus på sin kampanje, «Force for Change» er det ikke sikkert at de var vanskelige å be heller.

Denne gangen er de i kamp om hvem som er den største «Star Wars»-fanen, til vår glede – og for å minne folk på at du kan vinne en statistrolle i kommende «Star Wars Episode VII» ved å donere til UNICEF Innovation Labs.

Organisasjonen arbeider med å utvikle teknologi til hjelp i fattige land, som solcelledrevne lærehjelpemiddel for barn i blant annet Uganda, Kina og Burundi. Du kan lese mer om kampanjen her.

Videoen er uten tvil inspirert av Colberts tidligere strid med James Franco, om hvem som er den største «Ringenes Herre»-fanen. To ganger har de møttes til dyst, og Colbert har vunnet begge gangene.

Colberts glede over Tolkiens univers (hvis liv snart blir to ulike biografi-filmer) inspirerte også Peter Jackson og kompani til å ta han med i en bitteliten statistrolle i «Hobbiten: Smaugs ødemark».