Egentlig litt gammel sak, dette, men våre venner hos Trolljegerens facebookgruppe postet den først i dag – og da gidder vi ikke være så nøye på det.

«Trolljegeren» var en massiv dvd-suksess hos britene i høst, og ble også ganske heftig markedsført en stund.

For heftig for et par-tre sjeler, som klagde kampanjen inn for Advertising Standards Authority – det britiske ombudet som skal vurdere om reklame er etisk forsvarlig eller ikke.

Folka bak reklamekampanjen hadde laget en jobbannonse på et Finn.no-aktig nettsted, der de søkte etter en trolljeger. Annonseteksten lød som følger:

«TROLL HUNTERS REQUIRED. APPLICANTS MUST HAVE EXPERIENCE OF HUNTING LARGE GAME, MUST BE COMFORTABLE WORKING INDEPENDENTLY AND AT NIGHT. TROLLS CAN SMELL GOD-FEARING BLOOD – CHRISTIANS NEED NOT APPLY. COMPETITIVE SALARY ON COMMISSION. LIFE INSURANCE AND COMPANY LANDROVER INCLUDED. APPLY NOW. VISIT [WEBSITE]».

To klager kom inn ifølge nettstedet The Drum, én som bare klaget på at den var villedende og én som mente annonsen var støtende for kristne (siden den spesifiserte at troll kan lukte kristenmanns blod, og at kristne derfor ikke trengte å søke).

Momentum Pictures forsvarte seg med at annonsen var tydelig merket som reklame, og at alle ville forstå at poenget med kristenmanns blod var så langt ute at man umulig kunne la seg lure.

Heldigvis seiret fornuften, og Advertising Standards Authority frikjente reklamekampanjen.

Dette med jobbannonser som filmpromotering har åpenbart blitt en populær greie. Like før jul så jeg en jobbannonse for en reporterstilling på Finn.no som virket fantastisk, man skulle få reise til eksotiske steder, oppleve eventyr og tjene godt.

Det viste seg å være en kampanje for «Tintin»-filmen.

  • Her kan du leie «Trolljegeren»