Filmplakater er (med noen unntak) enhver fornuftig designers verste mareritt – de framstår som regel som klisjéaktige, rotete, cheesy og skrikete.
Med gjett hva: Av og til er stygt også effektivt. Noe alle som har vært innom VG Nett, Norges desidert største nettsted, selvfølgelig vet.
Spørsmålet er bare: Hvordan ville det sett ut om designerne fikk bestemme? Det spanske selskapet atiop (designere fnyser av bokstavregler for egennavn, av en eller annen grunn) har lekt seg litt, og presenterer nå prosjektet «Papers for Characters».
De har altså strippet ned plakatene til klassiske filmer som «Rear Window», «Alien» etc. ned til det mest nødvendige (filmtittel er åpenbart overflødig i en designers hode).
Resultatet er unektelig vakkert, om enn totalt usalgbart.
ALIEN
BONNIE & CLYDE:
REAR WINDOW:
EDWARD SAKSEHÅND:
JAWS:
PSYCHO:
FRANKENSTEIN:
FAHRENHEIT 451:
DRACULA:
THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON:
SMOKE:
BATTLESHIP POTEMKIN:
THE MAN WHO WOULD BE KING:
Her er en liten video om hvordan plakatene ble laget:
Papers for Characters from atipo on Vimeo.