Sju måneder etter at «Utøya 22. juli» gikk på kino er det klart for en ny, men svært annerledes film om terroren som rammet Norge.

«22 July» av den anerkjente britiske regissøren Paul Greengrass legges snart ut på Netflix, og tirsdag kveld deltok såvel regissøren som forfatter Åsne Seierstad og flere av skuespillerne i en panelsamtale etter en lukket visning av filmen på Gimle kino i Oslo.

Der lettet Anders Danielsen Lie på sløret om hvordan han angrep rollen som Anders Behring Breivik, i sannhet en av de mørkeste personlighetene fra virkelighetens verden det er mulig å dykke inn i.

– For min egen del måtte jeg finne en overbevisende måte å spille ham på. Men jeg er av den oppfatning at man ikke behøver å befinne seg i en rollefigurs sinn hele tiden – det er etter min mening en av de store mytene om skuespill, fortalte Danielsen Lie (oversatt fra engelsk av oss).

Skapte et «lerret»

– Noen ganger kan man simpelthen spille ut en form for oppførsel, snarere enn å spille ut tanker og psykologi. Og noen ganger er det akkurat det man skal gjøre, sa den erfarne skuespilleren.

– Vi lurer sikkert alle på hvorfor han begikk disse handlingene og hva om foregikk i hodet hans, men det svaret får vi aldri. Det vil alltid forbli et mysterium. Det jeg kunne ta tak i, var selve oppførselen. Og jeg mener det var viktig å skape en rollefigur som kunne fungere som et lerret – et lerret publikum selv kan projisere sine tanker og ideer på. Jeg ønsket ikke å pådytte noen mine egne oppfatninger, sa han.

Som Filter Film og TV tidligere har avslørt, ga Felles enhet for etterretning og etterforskning i Oslo politidistrikt Anders Danielsen Lie et unikt innblikk i video- og lydopptak av politiets omfangsrike avhør av terroristen. Politiet har opplyst at de etterkom dette ønsket blant annet fordi filmproduksjonen framsto som svært seriøs.

På spørsmål fra moderator Marte Spurkland om han føler at han forstår terroristen bedre etter å ha gjort denne filmjobben la Danielsen Lie vekt på at deler av ham for alltid vil være umulig å forstå.

– Jeg spiller en rollefigur som er totalt emosjonelt frakoplet fra hva han har gjort, og fra lidelsene han har påført de som ble berørt. For meg er det vanskelig å forstå. Han har også andre personlighetstrekk som er dypt patologiske. Han har også helt vanlige personlighetstrekk, som alle kan kjenne seg inn i – men viktigere enn å forstå var det å bare studere personen i så mange situasjoner som mulig, og så bare spille ut dette.

Moralsk forpliktelse

På spørsmål om hvorfor han takket ja til rollen, som han innrømte at absolutt ikke var noe «drømmeprosjekt», svarer han at han syntes filmen fremsto som et viktig prosjekt.

– Jeg har alltid vært mer opptatt av selve prosjektene, enn jeg har av rollene. Og jeg har ment at dersom noen skulle lage en film om 22. juli har de en moralsk forpliktelse til å stille noen spørsmål om hvorfor det skjedde. Fra dette ble det vanskelig å unngå å gå inn på terroristens historie, fordi den er et så viktig del av det, sier han.

«22 July» starter med blanding av kjemikaler på Åstad gård, viser både bomben i Grubbegata og massakren på Utøya i gruoppvekkende detalj, og følger både rettsprosessen i etterkant og noen av de overlevendes kamp for å kjempe seg tilbake. Særlig vekt er det på historien til Viljar Hanssen fra Svalbard og hans familie.

Filmen ble vist for verdenspressen under filmfestivalen i Venezia for to uker siden, og fikk mange gode omtaler. Amerikanske The Hollywood Reporter skrev blant annet at filmen «bør bli obligatorisk for selvtilfredse politikere som nekter å bidra til en adekvat respons på skytemassakrer eller å anerkjenne hvor farlig det er å la rasistisk hat spre seg ukontrollert».

Filter Film og TV publiserer onsdag et eget intervju med regissøren.