Blir dette serien som revolusjonerer tv-bransjen?, spurte vi da Netflix slapp traileren til sin første ordentlige egenproduserte storserie, titulert «House of Cards», for et par uker siden.

Og fikk endel spørsmål tilbake: Revolusjonerer, hvordan da? Traileren var kul, men tross alt ikke himla fantastisk?

Svaret ligger såklart i forretningsmodellen, som gjør at mange konkurrenter kommer til å måtte vurdere sine strategier når Netflix begynner å lage serier selv.

I går var Netflix’ innholdssjef Ted Sarandos til stede på mediekonferansen UBS, og her ble han spurt om nettopp dette. Faktisk var det filmprodusenten Harvey Weinstein som stilte Sarandos spørsmålet: Hvordan forventer du at tv-landskapet har endret seg om fem år?

– Det kommer til å være totalforandret fra hvordan vi kjenner det i dag, svarte Ted Sarandos ifølge Gigaom.

Og skisserte noen hovedpunkter på hva som vil endre seg så drastisk (beklager til Gigaom for at vi siterer såpass mye fra artikkelen deres, men den var fryktelig interessant):

1) For aktører som Netflix vil ikke seertall bety noe (eller like mye)

Seertall er et verktøy som brukes for å levere et størst mulig antall seere til annonsører på én gang. Et umistelig verktøy for reklamefinansierte tv-kanaler, men hvor relevant er det for en tjeneste uten reklame?

Netflix kommer aldri til å offentliggjøre hvor mange som titter på seriene deres, ifølge Sarandos, fordi det ikke er et relevant verktøy for dem å bruke. Hos Netflix skal brukerne få lov til å oppdage en serie over tid, og det viktigste er at brukerne er så fornøyde med innholdet de produserer at de fremdeles vil betale for tjenesten.

Dagene da det var om og gjøre å samle flest mulig mennesker foran skjermen på samme tid er i ferd med å nærme seg slutten – i hvert fall når det gjelder manusbasert innhold.

2) Live tv er for snakk og sport

Det kommer til å bli et skarpt skille mellom live tv-kanaler, som må satse på direktebegivenheter (nyheter, talkshows og sport) og tjenester som leverer innhold som man i prinsippet kan se når som helst. Netflix har (foreløpig) ingen ambisjoner om å satse på live tv.

– Det er vanskelig å oppnå suksess med lineær tv, å få folk til å slå på en kanal på et spesifikt tidspunkt hver dag, sa Sarandos ifølge Gigaom.

– Umiddelbarheten knyttet til for eksempel Jon Stewart baserer seg på en lineær forretningsmodell. Manusbasert innhold fortjener derimot et lengre liv.

Dette innebærer også utfordringer for de tradisjonelle kanalene. Hvis folk blir vant til å kunne konsumere film- og tv-serier on demand og ikke på spesifikke tidspunkter, hvordan skal de imøtekomme dette behovet?

3) Folk nekter å vente på neste episode

Netflix akter å slippe hele sesonger samtidig av tv-seriene de produserer. Så kan folk velge om de vil se sesongen i ett jafs, eller spredd utover. Det vil gi Netflix mye godvilje blant kundene, forutsatt at tv-seriene de lager er gode nok. Hvor lang tid tar det før for eksempel HBO velger å gjøre det samme? Det ville vært fryktelig rart om ikke de i alle fall vurderte det.

Harvey Weinstein var ifølge Gigaom skeptisk til denne tilnærmingen, da han mente seriene ville bli vanskeligere å markedsføre. Det er mange som kan snakke pent om en serie i uka som går mellom to episoder på tradisjonelle tv-kanaler.

– Men folk ser allerede tv på denne måten fra før, gjennom dvd-opptakere og liknende, kontret Sarandos. Dessuten er dette noe kunden vil foretrekke.

– Umiddelbar tilgang gir størst grad av tilfredsstillelse.

4) Innholdsprodusentene liker også denne tilnærmingen

For serieskapere ligger det store kreative muligheter når man ikke lenger må bygge opp seriene dramaturgisk for å holde på seerne fra uke til uke. Dessuten slipper man å bruke verdifulle minutter på sammendrag i starten, for å forklare hva som har skjedd tidligere i sesongen.

– Hvis du slipper dette, får du desto mer tid til å konsentrere deg om historien, sier Sarandos.

5) TV blir personlig

Netflix har allerede fått mye skryt for sin anbefalingsmotor, men vi har bare sett begynnelsen, lover Sarandos. Hele nøkkelen blir å hjelpe seeren til å finne innhold kjapt som han eller hun er interessert i. Når Netflix også går i gang med å produsere innhold selv, vil all informasjon de har om kunden kunne hjelpe med å planlegge seriene og rette dem mot et relevant publikum.

Hva tror dere? Og hva syns dere forresten om norske Netflix, nå noen uker etter lansering? For ordens skyld: Bloggen du leser nå er tilknyttet Comoyo, som selv jobber med å utvikle tv- og filmtjenester på nett.