KOMMENTAR: Det er ikke så ofte vi skriver om markedsføringen av norsk film her hos Filter Film og TV, men hedres de som hedres bør.

En favoritt her i redaksjonen har lenge vært «Bølgen»-kampanjen på Statoil-bensinstasjonene.

Du vet, den som gikk i gamle dager, før de skiftet navn til Circle K:

«Bølgen»-kampanjen på Statoil da Statoil ennå het Statoil utnyttet innovative drukningssynergier for å få frem budskapet sitt. Foto: Martin Bergesen

Som sultne bilister kanskje vil minnes, promoterte den en film hvor haugevis av mennesker ble begravet levende under vann med å tilby deg et realt rekesmørbrød.

Reker livnærer seg som kjent av å finspise døde kropper i vannet:

En smart og god merkevarekobling der, altså.

Men den nye Snapchat-kampanjen til Nordisk Film for «Askeladden – I Dovregubbens hall» må sies å være hakket hvassere.

Se bare her:

Smart billedbruk i sosiale medier gir yngre målgrupper kjempelyst til å se film.

Denne spøkefulle lille datarøveren av en trippel Snapchat-melding er en såpass effektiv lek med forventninger at det burde bli pensum på alle relevante kommunikasjonslinjer hos både Westerdals og BI.

For:

Den første innskytelsen hos mange, når man blir lovet om at noe stort er i ankomst, er å tenke på Erna Solberg.

Erna er jo, som vi alle vet, stor.

Både i politikken (selveste statsministeren!) og i hjertet til ektemannen Sindre. Som vi vil tro er det Nordisk Film hentyder til her. Men i en vri som er Shyamalan verdig avslører denne humørbombens lille punch at det er Askeladden som i stedet er fokus for snappene.

Aha, da, gitt!

Askeladden er virkelig en bauta i norske eventyr, og dermed stor. Som sikkert er det som er ment her.

Han er, antagelig tilfeldig, avbildet sammen med et troll.

Bonuspoeng for innovasjon må forresten gis for at en familiefilm jobber så bevisst med å være tilstede Snapchat. Det er viktig å bruke ungdommens egen plattform og språk når man skal kommunisere et budskap til dem. Og det lykkes man virkelig med her.

Ta det fra noen som husker godt hvordan det var å være både ung og stor selv, med alt det medfører:

Dette holder like høy og edgy standard som noen av de beste vitsene man hører i skolegården.