– Samtaler om en remake av «Kraftidioten» har pågått helt siden filmen hadde premiere på filmfestivalen i Berlin i 2014. Så tålmodighet kan lønne seg noen ganger, sier produsent Stein B. Kvae i produksjonsselskapet Paradox.

Fredag ble det kjent at Hans Petter Moland skal lage en amerikansk remake av sin egen actionkomedie «Kraftidioten».

Den ble sett av beskjedne 40 000 på kino, men var en av 2014s kritikeryndlinger med Stellan Skarsgård i hovedrollen som stoisk, men hevngjerrig brøytebilfører i vinterfjellet og Pål Sverre Hagen, Kristofer Hivju, Anders Baasmo Christiansen, Jakob Oftebro og Bruno Ganz («Der Untergang») i biroller.

ffstbpi15
Oftebro, Hagen og Christiansen. Foto: Paradox / Philip Øgaard

Med «Pulp Fiction»-produsent Michael Shamberg på laget og Liam Neeson istedet for Skarsgård kan historien – opprinnelig skrevet av Moland, Finn Gjerdrum og den danske forfatteren Kim Fupz Aakeson – nå ut til et enda større publikum.

Hadde flere tilbud

Moland selv ønsker ikke å snakke om prosjektet, men ifølge Kvae ble de oppsøkt av flere utenlandske filmprodusenter som var hypp på remakerettighetene etter å ha sett «Kraftidioten» i Berlin.

– Da er det vår rolle som produsenter å navigere i tilbudene, og finne ut av hva det er man har mest tro på. Og det er ikke alltid det prosjektet som kan realiseres raskest, sier han.

– Når vi falt ned på akkurat dette prosjektet, var det blant annet fordi Michael Shamberg er en fantastisk erfaren og dyktig produsent, som hadde gode forslag til hvem som skulle spille og ideer om hvordan dette kan omskrives og finansieres, sier Kvae.

Pådrivere

De siste åra har det dermed vært flere turer til Los Angeles for å møte de amerikanske produsentene, som selv hadde forslaget om at Hans Petter Moland skulle få jobben med å regissere remaken av sin egen film – en uvanlig, om ikke uhørt ordning.

Foto: Paradox / Philip Øgaard
Hans Petter Moland. Foto: Paradox / Philip Øgaard

– Det var fordi de likte tonen og formen på originalfilmen, og egentlig bare vil bidra til å forfine den. I tillegg, naturligvis, til å gjøre den på engelsk og i større format, og dermed nå et mye større publikum, sier Kvae.

Også artistagentene i CAA, som knyttet til seg Moland på omtrent samme tidspunkt, var pådrivere for at dette skulle skje.

– Så det var flere ting som trakk i samme retning, sier Kvae.

Likevel var det en lang prosess å få alle bitene på plass, inkludert en avtale med det franske storstudioet Studiocanal.

Mer penger!

– Nå er vi endelig der at vi kan trykke på den lysegrønne knappen og starte utviklingen av manuset, sier Kvae.

Ambisjonen er nå å sette igang med innspilling allerede til vinteren. Det berømte skistedet Aspen i Colorado er ett av flere aktuelle innspillingsteder å erstatte norske Beitostølen med i det amerikanske manuset.

Budsjettet blir også langt høyere enn i originalfilmen.

-Vi snakker ikke tigangeren, Men det er hvertfall mange ganger originalfilmens budsjett, slår Paradox-produsenten fast.