• Her kan du se første episode av «The Following» fra i morgen av

I mange år var det en enorm statusforskjell mellom å jobbe med film og tv i amerikansk underholdningsindustri. De flinkeste folka jobbet med film, og hadde de litt tid til overs var det mer naturlig å bli med på et Broadway-stykke enn å gjøre en tv-jobb.

Tv var noe man gjorde mens man håpet på filmjobber, eventuelt noe man ble med på da filmkarrieren var på hell.

Denne logikken er også noe Kevin Bacon (54) har levd med gjennom hele karrieren. Derfor satt det langt inne for ham å ringe agenten for å si at han kunne tenke seg en tv-jobb.

Nå spiller han hovedrollen som den alkoholiserte FBI-agenten Ryan Hardy i seriemorderserien «The Following», som starter på TVNorge i kveld.

– Ja, det var ikke så lett. Det er så inngrodd i meg at tv ikke var noe jeg skal røre. Men nå finnes det ikke så mange filmjobber lenger. De store studioene lager jo bare fire-fem gigantfilmer med 200 millioner dollar i budsjett per år nå. Så det er jo ikke så mange roller å få, forteller han til Comoyo Filter.

Dessuten har jo tv-dramaet opplevd en enorm statusheving siden Bacons første tv-jobb, såpeoperaen «Search for Tomorrow» (1979).

– Da jeg sluttet med tv tenkte jeg «det der er en greie jeg aldri skal tilbake til».  Mens nå har jeg blitt helt avhengig. Jeg ser på tv hele tiden. Jeg snakker stadig om hva som skjer i «Six Feet Under», «The Wire», «Sopranos», «Dexter», «Homeland» eller «The Killing» med vennene mine.

«The Following» er en av få av vinterens nye tv-serier som har skapt entusiasme blant tv-seere og kritikere, og i starten av måneden ble det klart at Fox har bestilt en sesong til av serien.

Den er skapt av Kevin Williamson (som vi intervjuer her), en ringrev i amerikansk filmindustri som blant annet har manuset til «Skrik»-filmen og tv-serien «The Vampire Diaries» på samvittigheten.

Skurken i serien heter Joe Carroll (spilt av James Purefoy) – en briljant engelskprofessor som dreper 14 jenter på bestialsk vis, og deretter skjærer ut øynene deres. Nå er han på rømmen.

Den fordrukne FBI-agenten Ryan Hardy (som altså spilles av Kevin Bacon) var mannen som fanget Carroll for ti år siden, og som nå blir overtalt til å forsøke å sette ham fast en gang til. Men oppgaven får plutselig langt større dimensjoner når det kommer fram at seriedrapsmannen har en genial mesterplan, og et ukjent antall hjelpere. En kult.

– Jeg har lest tonnevis av fantastiske manus til tv-piloter. Men ofte endte det med at jeg var dritgira i 43 minutter før jeg begynte å tenke «hvor skal dette egentlig ende»? Hva vil de nå? Hvordan opprettholde denne spenningen? Det virket ikke som alle manusforfatterne hadde tenkt på det, sier Bacon.

Kevin Williamson hadde derimot en mer omfattende plan for hvordan han ville at serien skulle utvikle seg.

Dessuten tillot han at Bacon ikke skulle spille skurken, noe som var viktig. Nok en skurkerolle ville vært for enkelt, mente Bacon.

Samtidig ønsket han en rollefigur som var komplisert og sårbar.

– Så oppdaget jeg denne fyren da, og han var jo helt ødelagt.

– Hva er det mest sentrale ved Ryan Hardy, vil du si?

Kevin Williamson fortalte meg noe spesielt da vi satt og snakket om detaljer rundt hvem Hardy var. Han sa «dette er en fyr som har vært omringet av død, også før Joe Carroll». Jeg skjønte mye mer av hans personlighet da. Hardy føler at uansett hvor han ferdes, der dør folk.

– Har overgangen fra film til tv bydd på spesielle utfordringer?

– Jeg har oppdaget ting jeg må jobbe ekstra hardt med. Det er spesielt vanskelig å skifte regissør for hver episode. Et forhold mellom regissør og skuespiller er noe som må vokse over tid, noe man må jobbe med. Det ligger en tillit der som må gro.

– Tempoet er raskere?

– Ja. Før vi laget piloten hadde jeg uker på å forberede meg, så jeg tok valg, skrinla dem og tok nye valg, men nå hender det at jeg ikke får manus før 48 timer før vi skal filme scenen. Det er slitsomt, og det er hardt for regissøren og staben. Men det er også en god utfordring. «You run, you gun, you get it done».

«The Following» starter på TVNorge kl. 22.00.