Vi husker alle den Oscar-vinnende Disney-tegnefilmen «Skjønnheten og Udyret» fra 1991, der vakre Belle smittes av stockholmsyndromet og forelsker seg i udyret som holder henne fanget. Som – har du sett! – viser seg å egentlig være en forhekset prins (som attpåtil er vakker på utsiden).

Nå skal eventyret bli film på nytt: Disney har nemlig ifølge Deadline bestemt seg for å lage filmen «Beast», denne gangen med ekte skuespillere.

Problemet er bare, som så mange ganger ellers om dagen, at Disney ikke er de første som har tenkt på ideen. Allerede er Guillermo del Toro godt i gang med sin versjon av Skjønnheten og Udyret, som visstnok starter innspillingen i sommer med Emma Watson i hovedrollen. Filmen beskrives som «mørk og gotisk», ikke utypisk for den meksikanske regissøren som til sommeren også er klar med monsterrobotfilmen «Pacific Rim» (og også snart er igang med en mørkere «Pinocchio»).

Manusforfatteren Disney har satt til å gjenoppfinne det klassiske eventyret er britiske Joe Ahearne, som senest skrev manuset til Danny Boyle-filmen «Trance». Noe som antyder at også Disneys filmversjon kan bli av den mørkere sorten. Her er en trailer for «Trance»:

Vi skjønner godt at Hollywood omfavner eventyrfilmene om dagen. Til tross for at noen av dem faller tungt til jorda – som nå nylig «Jack the Giant Slayer» gjorde – er det absolutt eventyrlige summer å tjene på eventyrfilmer. Det beviste Tim Burton til gangs med over én milliard inntjente dollar «Alice in Wonderland» fra 2010.

Med relativt få verdenskjente eventyrfortellinger å velge mellom, er det heller ikke rart at det blir mange om beinet når eventyrbølgen skal surfes helt ut. Spesielt ikke når kildematerialet, selve eventyrene, ikke er opphavsrettsbeskyttet i sin originale form.

Disney har i disse dager stor pengesuksess med den ikke akkurat kritikerroste «Oz the Great and Powerful», en forløperfilm basert på L Frank Baum-boka som 1939-klassikerfilmen «The Wizard of Oz» igjen er basert på. Warner Bros., som eier rettighetene til orignalfilmen, hadde visstnok tre egne Oz-filmer på blokka, men Disneys versjon stakk kjepper i hjulene for dem. Forholdet mellom de to studioene er forståelig nok ikke hjertevarmt, skriver LA Times – visstnok ble Disney-filmen spilt inn med advokater på settet for at ingen opphavsrettsgrenser til den Warner Bros.-eide originalfilmen skulle bli tråkket over.

– Ja, det stemmer. Planen min var å gjøre hommage til «The Wizard» ved å bruke den samme byen, bare i 3D. Glem det, meldte advokatene. «Dette kommer aldri til å gå,» stønnet jeg da, ettersom jeg planla rene kjærlighetsbrevet til 1939-filmen. Jeg motiverte meg selv ved å tenke på det som befriende. Vi måtte være desto mer kreative, forteller regissør Sam Raimi i et intervju Comoyo Filter har gjort med ham.

Forholdet mellom Disney og Warner Bros. – som også står bak del Toros «Skjønnheten»-film – blir neppe bedre når de to filmene skal kjempe om «Skjønnheten»-kinopublikummet.

Som vi har skrevet om før, har Hollywood lenge hatt en tendens til å se dobbelt. Skjønnheten og Udyret er ikke det første eventyret som kjører i tospann på kino – i fjor så vi Snøhvit-filmene «Snow White and the Huntsman» og «Lille speil på veggen der» gå side om side (selv om de skilte seg ganske mye fra hverandre i tone):

De neste årene kan vi også risikere å se så mange som tre Peter Pan-filmer: «The Hunger Games»-regissøren Gary Ross er for tiden knyttet til prequel-filmen «Peter and the Starcatchers», mens Channing Tatum og regissør Gavin O’Connor jobber på «Neverland» – som skal ta for seg opphavet til konflikten mellom Peter Pan og Kaptein Krok. Den merkeligste av de tre er nok Aaron Eckhart-filmen «Pan» (Guillermo del Toro var tidligere involvert), der Kaptein Krok er en politimann på jakt etter en barneaktig kidnapper (!).

Men ikke alle eventyrfilmer får like hard konkurranse. Til sommeren får vi se Angelina Jolie, Juno Temple og Elle Fanning i «Maleficent», som lar oss oppleve fortellingen om Tornerose gjennom øynene til den onde Malefika (spilt av Jolie). Filmen er regidebuten til Robert Stromberg, som har vunnet to Oscar for sin AD-innsats på «Avatar» og «Alice».

Askepott-filmen «Cinderella» havnet på dypt vann da Mark Romanek trakk seg som regissør, visstnok fordi Disney synes hans eventyrvisjon ble for mørk. På tross av dette er fortsatt Cate Blanchett og Kenneth Branagh knyttet til prosjektet, henholdsvis som den onde heksa og Romanek – mens Emma Watson på sin side takket endelig nei til rollen som selveste Askepott denne uka.

Den lille havfruen vender også muligens tilbake, men «Anna Karenina»-regissør Joe Wright trakk seg fra prosjektet fordi han mistet lysten nå som «alle» skal lage eventyrfilm. Hvem som overtar er fortsatt i det blå.

Senere i år får vi også høre stemmene til Kristen Bell, Josh GadIdina Menzel og Jonathan Groff  i Disney-animasjonsfilmen «Frozen» – basert på H.C. Andersen-eventyret «Snødronningen».

Men, hei – den filmen må selvfølgelig ikke forveksles med den russiske H.C. Andersen-animasjonsfilmen «Snødronningen» som også kommer i år: