Nylig satt jeg på et lite fly mellom Los Angeles og Austin, dagen før filmfestivalen SXSW startet. Halve flyet var tilsynelatende fullt av mer eller mindre kjente skuespillere (foran meg satt for eksempel Rainn Wilson), og jeg havnet visst på sete ved siden av en av de mindre kjente (jeg skjønte etterpå (via litt googling) hvor jeg hadde ham fra, Sung Kang, han har for eksempel spilt i disse «Fast and Furious»-filmene og den ikke like kjente «Ninja Assassin»).

Halvt koreansk som han er, visste han ganske mye om nettopp koransk film, som jeg har sett endel av i det siste. Det lages nemlig svært mye bra film i Sør-Korea, i hvert fall innenfor thriller-kategorien, og jeg lurte litt på hvorfor nettopp disse filmene har så stor appell hos vestlig publikum.

Ifølge Kang var noe av forklaringen ganske enkel: Mange av de største koreanske regissørene har bakgrunn fra amerikanske filmskoler, og har tatt med seg mye av det de har lært der tilbake til Sør-Korea.

Til tross for dette: En av Sør-Koreas aller største filmskapere, Chan-wook Park, ble skolert i Seoul, men er likevel en av dem som har hatt størst vestlig suksess. Park ble for alvor kjent for en bredere filmkrets da hans «Oldboy» stakk av med juryens store pris under Cannes-festivalen i 2004 (Quentin Tarantino var juryleder det året, han ville egentlig at Park skulle få Gullpalmen). Denne oppmerksomheten åpnet også dørene for resten av Parks filmer, spesielt hevn-triologien (se dem!) der «Oldboy» inngår som andrefilmen, samt mange andre filmer fra Sør-Korea.

Om du ikke ennå har sett «Oldboy», har du kanskje uansett hørt om den beryktede scenen der hovedrolleinnehaver Min-Sik Choi spiser en levende blekksprut? Her er bakomscenen (saken fortsetter, vi er ikke kommet til poenget):

Denne scenen er kanskje ikke det som mest tiltaler et vestlig publikum, men er jo et artig virkemiddel i en film som stort sett er så psycho som den kan bli.

Godt vant som vi nordmenn er til undertekster, har vi sjeldent store problemer med å komme oss gjennom filmer på språk vi ikke skjønner filla av. Sånn er det imidlertid ikke med det språklige bortskjemte publikummet i USA, som ofte skyr undertekster som pesten.

Da «Oldboy» skulle ut i USA, valgte distributørene derfor å dubbe filmen, med et ganske fryktelig resultat. Å se koreansk galskap utfolde seg med under middels godt stemmeskuespill på amerikansk, er mer komisk enn det er skrekkelig. Og det kler ikke en film som «Oldboy», tankene går bare til formiddagsanime (saken fortsetter, altså, vi er ennå ikke kommet til poenget):

Når amerikanerne først skal gjøre en utenlandsk film til «sin», er det kanskje like greit at de gjør som de gjør med stort sett all annen bra utenlandsk film: Å lage en helt ny, amerikansk versjon.

Og nettopp det er det Spike Lee holder på med nå. Filmen starter innspillingen i september, og nå er sør-afrikanske Sharlto Copley bekreftet som filmens skurk, ifølge Deadline Hollywood.

Du husker kanskje Copley som lett manisk paragrafrytter (og monster) i Neill Blomkamps «District 9», eller i rollen som Murdoch i «A-Team»-filmen.

Copley skal spille mot hovedrolleinnehaver Josh Brolin, og med på laget er også den foreløpig mindre kjente men langt flinkere Olsen-søsteren Elizabeth Olsen.

Når vi først er inne på Copley: Han ble akkurat ferdig med innspillingen av Blomkamps neste film, «Elysium», der han spiller mot Matt Damon og Jodie Foster. Vi vet ikke mye om den filmen, annet enn at den er en fremtidsbasert sci-fi, og at den kommer ut neste år.