«Zap»-skaper Gøran Karlsvik har tidligere skrevet mye for Filter, og her har vi bedt ham formulere noen ord om hvordan dette temmelig unike programkonseptet ble til.

Min medserieskaper Kenneth Olaf Hjellum og jeg vokste opp sammen, på en diett bestående av amerikanske tegneserier, B-filmer, skateboard og heavy metal.

Du kan trygt si at vi har en slags telepatisk link for all dustete humor.

  • Her kan du se de tre første episodene av «Zap». Kommende episoder publiseres ukentlig.

ZAP er ment som 100 prosent fleip og underfundighet fra ende til annen, men vi anser serien som en hyllest til kulturskatten som er NRK-arkivet. Det går jo bokstavelig talt tilbake til det norske fjernsynets barndom, og byr på uante muligheter for snodig resirkulering!

ZAP promo1 copy

I oppstarten av sesongen hadde vi et kurs i «Programbank», som gikk ut på å søke i arkivet og hente materiale derifra. Da fikk vi vite at mengden arkivinnhold tilsvarte ca. en åttendedel av datamengden til Google, at mesteparten av det fortsatt kun var tilgjengelig på videobånd (sikkert Beta) og at en slags Wall-E-lignde robot hentet inn materialet på bestilling.

Roboten svipper rundtpå et skinnesystem mellom de endeløse hyllene, henter inn de ønskede teipene, digitaliserer dem, laster dem opp i NRK-systemet OPRO, vi laster ned filene og redigerer derifra. Et voilà, ZAP!

Sømløs retro-scifi!

Vi ser vel på ZAP som et slags virus som sprer syntax error gjennom NRK-arkivet. Mye av intensjonen er ikke å presentere et rent sketsjbasert show. Vi vil at det skal ha sin rike andel «WTF»-øyeblikk. Det skal hvile en bisarr aura over det hele. Du ler, men du vet ikke av hva.

Alt kan modifiseres til å passe ZAP-formatet, om det så er liveopptredener fra gamle helter, eller «Norge Rundt»-reportasjer. Mye av inspirasjonen henter vi fra internett-fenomener, som Shreds, Everything is terrible, Memory hole og glitchy vaporwave-musikk. Vi er store fans av f.eks. Tim & Eric Show, men etter noen runder med ZAP, så merker vi at tålmodigheten for de lengre sketsjene deres er tynnslitt.

ZAP promo4 copy

Litt av poenget med ZAP-tempoet er å holde sekvensene kjappe. Hvis seeren ikke liker en «sketsj», er det heldigvis kanskje bare 20 sekunder til neste klipp hopper inn.

Formatet er veldig viral-vennlig, i disse interwebz-tider. Stemningen vil alltid veksle mellom utrolig flaue øyeblikk, underlig surrealisme og irriterende anti-humor.

I prosessen med å sette sammen episodene gikk vi gjennom flere titalls timer arkivstoff på jakt etter de virkelig kleine godbitene. Noen ganger hadde vi et utgangspunkt i en tiltenkt sketsj, og søkte deretter. Heldigvis har NRK et metadata-system som tillater at man kan få relevante treff på søk som «fiskeslo» og «a capella», gjerne i kombinasjon.

Den virkelige magien oppsto på de tilfeldige treffene, som samlebånd med råopptak eller promostoff for TV-piloter som aldri ble sendt. Denne uforutsigbarheten dro stadig humoren vår i uventede retninger. Vi har jo filmet og lagt inn våre små triks her og der, disse har vi kamuflert med alskens lofi-teknikker for å matche de gamle bildene.

ZAP promo3 copy

Selve lydjobben, med å legge på bittesmå detaljer i form av et host eller et kremt, eller bare utrolig sur vokal, utgjorde også en stor del av skaperprosessen. Samt det å finne den riktige (les: feil) musikken.

Forresten; BIG PROPS til Knud Kleppe for uvurderlig hjelp på grafikkfronten, til Ester Hjellum for kraftig delaktighet i unnfangelsen av prosjektet, til produsent Sigmund Falch og til Verdens Sterkeste Mann og deres svært fleksible lydstudio …

  • Her kan du se de tre første episodene av «Zap». Kommende episoder publiseres ukentlig.