Vi har skrevet ganske mye om Paul Thomas Andersons kommende «The Master», og mer skal det sikkert bli fram mot den norske premieren i… Stopp en hal, januar 2013!?

Nei, nå ble jeg ganske trist.

Jeg har ikke sett noen dato for den norske premieren til «The Master» før nå, og for å være helt ærlig forventet jeg å se den en gang i løpet av høsten. Nå har imidlertid noen bestemt at den ikke skal opp på kino før til neste år, selv om USA-premieren er 14. september. Forstå det den som kan.

Uansett, en siste trailer til «The Master» er nå sluppet, og den vet jo hele filmbransjen at du ikke kommer til å se fordi internett ikke finnes, film slett ikke er ferskvare, og piratkopiering overhodet ikke er noe utbredt problem.

Men om du likevel skulle slumpe til å se den i videovinduet over, kan jeg informere om at det er ganske mye nytt materiale her.

Trailerslippet kommer rett før visningen på filmfestivalen i Venezia som starter straks, men dette vil slett ikke bli noe verdenspremiere. Anderson og den amerikanske distributøren The Weinstein Company har nemlig arrangert en rekke mer eller mindre hemmelige forhåndsvisninger, og anmeldelser har rent inn de siste ukene. De har stort sett vært svært positive, selv om mange vektlegger at dette kanskje er et mer imponerende filmverk enn noe man lar seg følelsesmessig rive med av. Lite trolig, derfor, at vi kommer til å se «Kon-Tiki»-tall for filmen i Norge.

Så jeg forstår jo hvorfor man tenker at det kanskje ikke er så farlig å vente fire-fem måneder med lanseringen av filmen her til lands.

Likevel mener jeg det er helt misforstått – jeg vil tro at «The Master» er på topp 5-lista hos svært mange av dem som bruker mest penger på kinobilletter her til lands. Dette er et publikum som leser filmblader, sjekker trailere, leser anmeldelser og diskuterer – og det er et publikum det kan være uklokt å behandle så stemoderlig som man gjør i dette tilfellet.

Uansett, på Filmweb har det også dukket opp et norskspråklig synopsis:

The Master er et drama som er satt til 50-årenes USA. Her møter vi den karismatiske og intelktuelle Lancaster Dodd, også kjent som «The Master» (Phillip Seymor Hoffman). Han leder en trosbasert organisasjon som begynner å få fotfeste i USA. En dag dukker en ung dagdriver opp (Joaquin Phoenix), noe Dodd vet å dra nytte av.