Batmans hjemby Gotham City er framstilt som en syndens pøl, med noen av tidenes største superskurker som innbyggere, i en rekke tegneserier, filmer og spill.

Nå er det duket for nok et gjensyn i tv-serien «Gotham», der vi blant annet får møte en ung Bruce Wayne før han utviklet flaggermuskostymet og ble Batman.

I går offentliggjorde Fox at de har gitt grønt lys for serien (oppstart blir trolig til høsten), og slapp samtidig den første traileren.

Som traileren viser følger Gotham hovedkarakteren James Gordon (Ben McKenzie), som er en sjeldent ærlig purk i en by der korrupsjonen herjer

Han blir satt til å etterforske drapet på Thomas og Martha Wayne – som i den offisielle Batman-mytologien blir drept av en ransmann foran sønnen Bruce.

gotham

Det er denne hendelsen som blir avgjørende for at Bruce Wayne, som da arver foreldrenes forretningsimperium, blir Batman i voksen alder.

I tillegg vil serien forklare bakgrunnen til flere av Gothams mest kjente figurer – i traileren får vi også glimt av folk som Penguin, Catwoman, Riddler og Poison Ivy.

Seriens manusforfatter og hovedprodusent er engelske Bruno Heller, som tidligere er mest kjent for å ha laget «Rome» for HBO og «The Mentalist» for CBS.

«Gotham» er nok et eksempel på at studioene ønsker å satse enda tyngre på tv-serier basert på tegneseriekarakterer.

Marvel og Disney har allerede startet opp med «The Avengers»-avleggeren «Agents of S.H.I.E.L.D.», og har også gjort en avtale med Netflix om en rekke tv-serier basert på Marvel-figurer. Det begynner å bli en stund siden det kom en ordentlig storserie basert på en DC Comics-figur, men kanalen The CW har fått brukbare tall og gode anmeldelser for sine to sesonger av «Arrow», basert på opprinnelseshistorien til DC Comics-karakteren Green Arrow.

I tillegg planlegger The CW en spinoffserie om karakteren The Flash.

Denne uka kan du for øvrig forvente en rekke nyheter om serier som plukkes opp og legges ned. Allerede søndag starter nemlig Upfronts – en stor begivenhet i amerikansk tv-industri, der kanalene presenterer høstens sendeskjema for annonsører og presse.

Da vil vi få vite mer om hvilke piloter og prosjekter de amerikanske tv-gigantene ønsker å gå videre med, og hvilke som skrotes.